Inspiratieblog: Letterfeest!

Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. Ze geeft les aan groep 3. In deze blog vertelt ze over hoe zij het Letterfeest viert in groep 3.

De tijd waarin de kinderen van groep 3 alle letters hebben geleerd is alweer bijna aangebroken en dat is natuurlijk reden voor een feestje! Op veel scholen wordt er aandacht besteed aan dit moment aan de hand van een letterfeest. Vorig schooljaar heb ik het letterfeest gevierd met het Letterfeestpakket van Junioruniversiteit. In deze blog vertel ik je graag hoe ik dit heb gedaan en geef ik je tips om er een onvergetelijk feest van te maken.

De kinderen in groep 3 zijn het eerste half jaar druk met het leren van de letters. Ik vind dit echt een magisch proces. De meeste kinderen komen binnen in groep 3 met enige letterkennis en na een half jaar weten ze alle letters te benoemen en zijn ze al een eind op weg met lezen. De kinderen hebben in de gaten dat hun letterkennis aanzienlijk is toegenomen en dat ze veel kunnen lezen. De meeste kinderen ontdekken in deze fase dat taal overal aanwezig is. Er valt namelijk overal wel iets te lezen. Het letterfeestpakket van Junioruniversiteit sluit daar goed bij aan. Bij de startactiviteit ontvangen de kinderen een brief van de burgemeester van Letterstad met een noodoproep. Alle letters in de stad zijn verdwenen! Mijn kinderen waren direct betrokken. We hebben samen bedacht wat er zou gebeuren als er echt geen letters meer zouden zijn. “Dan kunnen we ook geen bekeuringen meer krijgen, juf!” of “Maar kunnen we dan nog wel televisie kijken?”. Dit zijn zomaar wat gespreksonderwerpen die voorbij zijn gekomen. De kinderen kwamen in ieder geval tot de conclusie dat een wereld zonder letters echt niet handig is. Daarom waren ze vastberaden de burgemeester van Letterstad te helpen.
Door de activiteiten uit te voeren konden de kinderen lettervlaggen verdienen voor Letterstad. Ik heb ervoor gekozen om een lege vlaggenlijn een centrale plek in de school te geven. Zo konden ook de andere groepen zien waar groep 3 mee bezig was.

Tijdspad

Het letterfeestpakket is een uitgebreid pakket met meerdere activiteiten. De activiteiten zijn allemaal kant en klaar, met wat print en knipwerk ben je zo klaar! Dit bespaarde mij heel veel werk. De verhaallijn zorgt voor een samenhang bij de activiteiten, dit zorgde bij mijn klas voor hoge betrokkenheid. Toen ik het pakket had bekeken besloot ik de activiteiten over een hele week te verspreiden en af te sluiten met een letterfeestmiddag. Naast het vieren van het letterfeest heb ik deze week ook gebruikt om alle letters te herhalen. Speciaal voor het herhalen van het de letters en om het lezen te oefenen heb ik zelf een tekst geschreven over feest, waarin verschillende soorten feesten voorkomen, zo ook het letterfeest. De tekst kun je hier downloaden om in te zetten in jouw groep.

Ik heb bekeken welke activiteiten uit het pakket ik op de middag van het letterfeest wilde inzetten tijdens een spellencircuit. Daarna heb ik de andere activiteiten ingepland voor de rest van de week. Ik heb er voor gekozen om de letterbingo twee keer aan te bieden. Al een keer tijdens de week en ook in het circuit. Een leuke tip: schrijf de letters op ballonnen en speel daar de bingo mee.
Gedurende onze letterfeestweek hebben we het letterfeestliedje diverse keren geoefend, zodat we deze konden zingen tijdens het letterfeest. We hebben als voorbereiding letterfeest mutsen gemaakt. De kinderen mochten hun muts zelf versieren met de geleerde letters. Ook hebben we samen letterfeest koekjes gebakken.

Letterfeest

Op de dag van het letterfeest heb ik met de kinderen een spellencircuit gedaan met de volgende spellen:
– letterbingo
– lettermonsters
– turftaal
– letterspeurtocht
– welk woord is teveel?

De kinderen waren verdeeld in vijf groepen en hebben deze activiteiten met elkaar uitgevoerd. Deze heb ik vooraf uitgelegd. De opdrachten uit het pakket zijn allemaal goed uit te voeren zonder extra begeleiding. Na het spellencircuit ontvingen de kinderen de laatste lettervlaggetjes, die we vervolgens hebben ophangen bij de vlaggenlijn. De betrokkenheid bij het verzamelen van de letters was de hele week erg hoog. Toen we de laatste letters hadden opgehangen zei een van de kinderen: “Juf nu kun je de burgemeester een bericht sturen, we hebben alle letters!” Dat heb ik natuurlijk gedaan en na overleg met de burgemeester was het tijd voor de uitreiking van het letterdiploma! We hebben nogmaals het lied gezongen en alle kinderen werden naar voren geroepen voor de diploma-uitreiking. Eenmaal terug in de klas kregen de kinderen limonade om te proosten en aten we van onze zelfgebakken letterkoekjes. Wat was het een feest!

Aan het einde van het letterfeest hebben de kinderen het evaluatieformulier ingevuld. Dit formulier heb ik toegevoegd in het portfolio van de kinderen. Een mooi document om terug te kijken op de geleerde letters en hun proces van het leren lezen.

Ik hoop dat ik je heb kunnen inspireren om een letterfeest te organiseren in jouw groep. Je zet daarmee de kinderen en hun geweldige prestatie in het zonnetje. Als je na het lezen van deze blog nog een vraag hebt, kun je deze altijd aan mij stellen. Je kunt mij vinden op Instagram als @jufmeriel. Op Instagram neem ik je geregeld mee mijn groep in.