Inspiratieblog: Sinterklaashoeken in groep 3!

Meriël Bouwman is leerkracht op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. Ze geeft les aan groep 3. Eerder schreef ik een blog over Sinterklaashoeken in groep 1-2. Nu ik al een aantal jaar groep 3 heb, is het tijd voor een blog over Sinterklaashoeken in groep 3, want in mijn groep 3 maak ik ook altijd Sinterklaashoeken! Er zijn veel kansen om spelend te leren tijdens de Sinterklaasperiode. De leukste tijd van het jaar komt er weer aan: Sinterklaas komt naar Nederland! Tijd om na te denken over de inrichting van je klas tijdens deze periode.In deze blog laat ik je zien hoe je eenvoudig de leerinhoud van groep 3 kan toevoegen aan verschillende hoeken zodat de kinderen spelend kunnen leren.

Het huis van Sinterklaas
Natuurlijk moet Sinterklaas in Nederland een plek hebben om te wonen. Bij het inrichten van het huis kun je denken aan de werkkamer van de Sint, waar hij kan schrijven in zijn grote boek. Een topactiviteit voor de kinderen van groep 3. Zorg voor een map of een echt mooi boek en een aantal bijzondere pennen. Voeg eventueel woordkaarten toe die de kinderen kunnen naschrijven. Ook kun je denken aan de slaapkamer van Sinterklaas. Voeg daar een klok aan toe en laat de kinderen de tijden op de klok in het spel oefenen. Hoe laat moet Sinterklaas opstaan? En hoe laat moet hij op pad om de cadeautjes weg te brengen? Voeg daarnaast verkleedkleding, een boek en een zak met cadeautjes toe en de kinderen kunnen spelen. Extra leuk is om een aantal schoenen toe te voegen. Zorg ervoor dat de kinderen briefjes aan Sinterklaas kunnen schrijven en deze in de schoen kunnen stoppen. Ze kunnen dan het schoenzetten in de klas naspelen.

De bakkerij
De Sinterklaastijd staat natuurlijk ook vooral bekend om de tijd vol lekkernijen. Pepernoten, chocoladeletters, marsepein enzovoort. De kinderen kunnen Sinterklaas helpen om al dit lekkers te maken in de bakkerij. Maak zelf pepernotenklei of chocolade klei. Op de website van juf Sanne staan chocoladeletterkaarten en pepernotenkaarten, die je kunt gebruiken om de hoek aan te kleden. Ook kunnen de kinderen deze kaarten namaken. Met de chocoladeletterkaarten kunnen de kinderen woorden maken.

Lekkernij onderzoek
Passend bij de bakkerij kun je een onderzoekshoek maken waar de kinderen al dat lekkere snoepgoed kunnen onderzoeken. Gebruik hiervoor de onderzoeksbladen uit het pakket actiebladen Sinterklaas voor groep 3. Of voeg een balans toe en laat de kinderen ervaring opdoen met het wegen van het snoepgoed. Hiervoor gebruik ik de weegkaarten uit het actiebladen pakket van Kleuteruniversiteit.

Poppenhuis
Van het poppenhuis kun je een Sinterklaashuis maken. Ik gebruik hier de Sinterklaas Playmobil voor, maar je zou bijvoorbeeld ook zelf poppetjes kunnen maken door pegdolls te beschilderen. Bij het poppenhuis kunnen de kinderen zelf een verhaal bedenken over Sinterklaas en deze eventueel ook opschrijven. Zo kunnen andere kinderen het verzonnen verhaal nogmaals naspelen. Je kan de kinderen ook foto’s van de scènes laten maken. Hang deze op ter ondersteuning voor de anderen. Natuurlijk kunnen ze ook een boek naspelen.

Poppenkast
In de winkels zijn verschillende handpoppen van Sinterklaas te vinden. De kinderen bij mij in de klas vonden het vorig jaar geweldig om met de poppenkastpoppen te spelen. Er werden verhalen verzonnen en tijdens de speeltijd werd er volop geoefend. Extra bijzonder was het als de kinderen hun verhaal mochten laten horen aan de rest van de klas. In de klas heb ik aandacht gehad voor het opbouwen van een verhaal. Dit deed ik aan de hand van de woorden: wie, waar en wat. Ik vroeg de kinderen wie er mee deden in het verhaal, waar het verhaal zich afspeelde en wat er dan gebeurde. Een voorbeeld van de opbouw van een verhaal van twee kinderen: Wie: Het verhaal ging over Sinterklaas, Ozosnel en paardenpiet. Waar: in de stal van Ozosnel. Wat: Interklaas was zijn ring kwijtgeraakt na het rijden op Ozosnel. Hij kwam naar de stal om te zoeken. De ring was nergens te vinden. Uiteindelijk vond de paardenpiet de ring in het voer van Ozosnel.

Leeshoek
Sinterklaasboeken, er bestaan er zoveel! De kinderen genieten van de verschillende verhalen en platen. Richt in deze periode een boekenhoek in vol met Sinterklaasboeken. Er bestaan ook heel wat boeken voor beginnende lezers op AVI niveau M3/ E3. Bij de leeshoek kun je een mandje met Sinterklaasknuffels toevoegen. De kinderen kunnen dan voorlezen aan de Sint of aan Ozosnel, hoe leuk is dat!

Cadeautjes
Sinterklaas zonder cadeautjes, dat kan natuurlijk niet! Je kunt natuurlijk een cadeautjeshoek maken waar de kinderen de cadeaus kunnen inpakken. Gebruik hiervoor bijvoorbeeld de inpakposter van Kleuteruniversiteit. Om de kinderen na het inpakken van de cadeautjes nog meer met de cadeautjes te laten doen kun je ze de cadeautjes laten onderzoeken. Gebruik hiervoor het onderzoeksblad uit het pakket actiebladen Sinterklaas. De kinderen leren hierbij onder andere het aflezen van een meetlint.

Splitsen met pepernoten
Splitsen is een van de vaardigheden die de kinderen in groep 3 veel oefenen. Natuurlijk kun je dit ook oefenen met pepernoten. Richt je rekenhoek in met een splitsmachine en een bakje pepernoten. Laat de kinderen de pepernoten door de splitsmachine gaan en daarna de splitsing opschrijven. Zet eventueel twee schoenen aan het uiteinde van de splitsmachine. De piet gooit pepernoten in de schoorsteen, hoe worden de pepernoten verdeeld over de schoenen? De kinderen kunnen dit schrijfblad gebruiken. Tip: Lamineer deze en laat de kinderen met een whiteboardstift schrijven.

Ik hoop dat ik jullie heb weten te inspireren met deze Sinterklaashoeken en dat jullie net zo veel zin hebben in de komende Sinterklaastijd als ik. In groep 3 zijn er heel veel kansen om spelend te leren tijdens de Sinterklaasperiode. Wil jij zien hoe mijn hoeken dit jaar gaan worden? Volg me dan op Instagram @jufmeriel