Dit pakket bevat twaalf sets actiebladen voor de eerste helft van groep 3, waarbij kinderen handelend bezig zijn en actief aan de slag gaan met activiteiten rondom splitsen, meten, wegen, spiegelen, voorzetsels en meer.
Van de auteur
In dit pakket vind je activiteiten voor de eerste helft van groep 3 waarbij kinderen actief bezig zijn. Actiebladen zijn geen werkbladen. Bij een actieblad is het blad zelf niet het doel maar een middel. Het stimuleert het spelend leren. Door middel van handelingen en eigen inbreng zijn er meerdere antwoorden mogelijk en wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. In dit pakket komen activiteiten voor waarbij splitsen, wegen, meten, spiegelen, aanzichten, erbij- en erafsommen en voorzetsels centraal staan.
Actiebladen zijn ontworpen als tegenhanger van werkbladen. Wij zijn van mening dat kinderen vooral handelingsgericht bezig moeten zijn, zodat ze spelend wijzer worden. Kinderen leren door te spelen en te doen. Wanneer een activiteit interessant is, blijft informatie beter hangen. Alle zintuigen gebruiken, zorgt voor een beter en breder begrip.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Blog
Bekijk ook eens deze blog over actiebladen in de praktijk:
Inspiratieblog: Actief aan de slag met actiebladen + gratis download
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nena Heesakkers –
Wat een top idee zijn de actiebladen van Junioruniversiteit!
Dit rekenpakket raakt veel verschillende rekendoelen, waardoor je regelmatig weer een nieuw actieblad in kan zetten.
Leuke, leerzame activiteiten ter aanvulling op je rekenonderwijs.
Soms zet ik een actieblad in als verwerking na een instructie (ter vervanging van het werkboek), soms als startactiviteit om te peilen hoe een eerder aangeboden doel is beklijfd, soms als extra materiaal in de rekenkast als keuze en soms als verplicht werkje met onze inloop of tijdens het planbord. Heel divers dus! Ze vergen maar een korte uitleg en dan kunnen de kinderen langere tijd actief aan de slag.