Dit project voor groep 3 neemt de kinderen mee op ontdekkingstocht in de haven. Ze leren alles over de verschillende beroepen binnen de haven, welke werkzaamheden hierbij komen kijken, het dierenleven en waar de schepen vandaan komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Willewete De Haven‘, geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink en geïllustreerd door Hélène Jorna. Bij dit project vind je ook een origineel liedje, Stapel op containers, in MP3-formaat, dat speciaal voor dit project is geschreven door Jeroen Schipper.
Van de auteurs
Wat op het eerste gezicht een lastig onderwerp leek, ging voor ons steeds meer leven naarmate het project vorderde. Inmiddels zijn we ervan overtuigd dat dit thema in vele klassen tot leven zal komen. We wensen je veel plezier; hijs de zeilen en kies het ruime sop!
In dit project staat het ontdekken van de haven centraal. De kinderen leren welke beroepen er verbonden zijn aan de haven, bekijken de verschillende processen die er plaats vinden en ontdekken het leven onder water. Het project biedt voldoende kansen om te koppelen aan thema’s als ‘beroepen’ en ‘water’.
Naast de wereldoriënterende lessen vind je in het project een aantal lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken heeft voor veel kinderen een positieve uitwerking. Diverse reken- en taaldoelen zijn gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij ‘de haven’ altijd centraal staat. Zo helpen de kinderen de douane met het controleren van de goederen en innen ze als echte havenmeesters het havengeld.
Een planning voor dit project maak je aan de hand van de lessen en de activiteiten. Je kunt het aanbod verspreiden over meerdere weken of geclusterd aanbieden. We hebben de ideale volgorde van aanbieden van de lessen in het lesrooster beschreven. De losse activiteiten in het project kun je inzetten op een gewenst moment. Zo kun je de activiteiten als inloop, in een circuit of klassikaal uitvoeren. Net wat bij jouw groep past. De kinderen gaan bijvoorbeeld schepen meten, woordrijen oefenen en routes aflezen als een echte kapitein.
Om het project echt tot leven te laten komen raden we je aan meerdere vormen van spel te introduceren. Door deze hoeken samen met de kinderen op te bouwen maak je het voor hen betekenisvol. Doordat ze gedurende het thema steeds meer kennis opdoen, komt er meer verdieping in het spel. We laten dit zien door de spelvormen te omschrijven in stappen. Introduceer de hoeken stap voor stap en pas het tempo aan je groep aan. Op deze manier blijft het interessant blijft voor de kinderen om in de haven te spelen!
Bij dit project vind je ook een lied, speciaal voor dit project geschreven door Jeroen Schipper. We geven bij dit lied een lessuggestie en we raden ook zeker aan het lied te gebruiken om de lessen binnen dit project te introduceren.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Aanvullend materiaal
Dit project is ideaal om uit te voeren in de sinterklaasperiode. Gebruik de gratis aanvulling met extra lessen rondom dit thema aansluitend bij het boek. De kinderen alles over verschillende wateren en schepen, helpen ze de kookpiet en oefenen ze met splitsen.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
Blog
Bekijk ook eens deze blog waarin je ziet hoe het project in een klas is uitgevoerd:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nadia Kuipers (geverifieerde eigenaar) –
We zijn nu bijna vijf weken bezig met dit project en we blijven elke dag nieuwe dingen leren. Het project is goed in te zetten in groep 3. De activiteiten zijn afwisselend en uitdagend. Er is voldoende aandacht voor spel en beweging. De doelen bij sommige activiteiten zijn aan het begin van groep 3 nog best lastig, maar gelukkig kan de moeilijkheid eenvoudig worden aangepast. Het project begint met een kijkje in de Rotterdamse haven. Door middel van webcams kan het hele havengebied bekeken worden vanuit het klaslokaal. Deze activiteit trok meteen de aandacht van de kinderen. Sowieso merken we dat de kinderen erg betrokken zijn bij het project. De haven is een heel breed onderwerp waar verschrikkelijk veel over te leren valt. Een andere leuke activiteit is de woordenschatles. Wij hebben deze activiteit gecombineerd met een bezoek aan een ligplaats voor binnenvaartschepen. De kinderen konden op deze manier de geleerde woorden meteen in de praktijk brengen en we hebben zelfs een praatje met een schipper kunnen maken. In de klas hebben we een themahoek waar de kinderen zich kunnen verplaatsen in de verschillende beroepen die te vinden zijn in de haven. Naarmate het project vordert zien we dat het spel steeds rijker wordt. De kinderen zijn zelfs op het idee gekomen om een boot te bouwen van karton. Stapels karton werden er naar school gesleept. Samen met een ouder zijn de kinderen aan de slag gegaan in onze eigen scheepswerf om een boot te bouwen. Inmiddels staat er een grote kartonnen speelboot in de gang. Heel benieuwd waar dit de komende weken nog toe gaat leiden, maar hoe dan ook is dit project een grote aanrader!