De ridder is hopeloos op zoek naar een nieuw achterwerk …
In dit project leren de kinderen over het leven van een ridder, de geschiedenis, gevechten, verdediging, rijk & arm, macht en vinden ze de route naar een nieuwe set billen voor de ridder. Het project is geschreven bij het boek ‘De ridder zonder billen’ van Levina van Teunenbroek met illustraties van Charlotte Bruijn.
Van de auteur
Ridders zijn bekend bij iedereen. Maar hoe het nu precies zit, dat blijft ingewikkeld. De ridder is een held, een avontuurlijk personage; hij neemt het op voor een prins(es), beschermt het kasteel en gaat te paard op pad. Toch blijft het iets mysterieus; hoe zat het nu echt? De ridder uit het boek is ook niet zomaar een ridder, hij heeft geen billen. Hij neemt de kinderen tijdens dit project mee op avontuur en probeert al lerend zijn nieuwe achterwerk te vinden.
De ridder is hopeloos op zoek naar een nieuw achterwerk. De kinderen leren over het leven van een ridder, de geschiedenis, gevechten, verdediging, rijk en arm, macht en vinden de route naar een nieuwe set billen voor de ridder. Tijdens de startactiviteit wordt de verloren routekaart geïntroduceerd. De kinderen kunnen de ridder helpen aan een nieuw achterwerk door de routekaart weer te herstellen. Na elke activiteit verdienen zij een deel van de kaart, waarmee ze in de slotactiviteit aan de slag gaan. Zij leggen de puzzel en bepalen de juiste route. Naast het oplossen van de puzzel bedenken kinderen hun eigen leervragen en ontdekken ze hier tijdens het project de antwoorden op. Het proces kan worden bijgehouden door vraag- en antwoordbladen in te vullen.
Het project bevat drie lessen met betrekking tot wereldoriëntatie, drie activiteiten voor bewegend leren, denksleutels, spelsuggesties en verschillende thematische activiteiten rondom taal en rekenen. Deze activiteiten zijn passend bij het aanbod van groep 3. Ze kunnen worden ingezet tijdens een circuit, een inloop of klassikaal. De spelsuggesties zorgen ervoor dat de kinderen spelenderwijs kunnen ontdekken terwijl ze bezig zijn met rekenen en lezen, zonder dat ze zich er bewust van zijn.
Bij diverse activiteiten staan verschillende niveaus beschreven. Deze niveaus worden weergegeven op de bijlagen. Kies vooraf de juiste bijlage passend bij het niveau van jouw groep of individuele kinderen. Het is raadzaam voor aanvang van dit project de rode draad en materialenlijst goed door te nemen en de materialen te verzamelen. Print en lamineer eventueel de bijlagen die je vaker gaat gebruiken. Veel plezier met het vinden van de nieuwe billen voor de ridder!
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.