Dit project geeft de kinderen een kijkje in elkaars leven en biedt daarmee een ideale start van het schooljaar. Ze ontdekken waar hun klasgenoten wonen, wat hun gezinssamenstelling is en wat een huis thuis maakt. Daarnaast leren zij over de verschillende woningen van nu en vroeger en bekijken huizen over de hele wereld. Het project is geschreven bij het Willewete boek ‘Dit is mijn huis’, geschreven door Isabelle de Ridder met tekeningen van Hiky Helmantel.
Van de auteurs
Voor je ligt het project Dit is mijn huis. Een project over een heel persoonlijk en soms ook gevoelig onderwerp. Wij zijn er na het schrijven van dit project van overtuigd dat het een ideaal onderwerp is om elkaar beter te leren kennen. Dit project hebben we dan ook geschreven voor de eerste helft van het jaar in groep 3. Een periode waarin kinderen, soms uit gemengde gezinssituaties, elkaar beter leren kennen. Dit project is geschreven bij de Willewete titel Dit is mijn huis van Isabelle de Ridder en Hiky Helmantel.
De rode draad van het project leert de kinderen over de verschillende soorten woningen die er zijn. Het neemt hen mee en laat hen inzien waar hun klasgenoten wonen. De wereldoriëntatie lessen bieden de ondersteuning die zij nodig hebben om het thema beter te begrijpen. Ze kijken naar de ontwikkeling van huizen door de tijd heen, bekijken de beroepen die helpen bij het bouwen van een huis en maken een tripje langs verschillende woningen in de wereld.
De overige activiteiten staan in het teken van bewegend leren, rekenen en taal. De kinderen gaan in verschillende activiteiten aan de slag met bouwen en plattegronden, ze breiden hun woordenschat uit en maken kennis met de letter /h/. Daarnaast biedt het project een les rondom verhuizen en Engels.
Om het project echt tot leven te laten komen, geven we verschillende spelsuggesties. We zijn er van overtuigd dat de kinderen hierin elkaar zullen ontmoeten. Door het naspelen van hun eigen beleveniswereld zullen zij ontdekken over de gewoonten en gebruiken van een ander. Deze kennis zullen ze meenemen en er zal een diepere connectie ontstaan. Daarnaast bieden de spelsuggesties veel mogelijkheden tot het experimenten met hun ruimtelijk inzicht. Een onderdeel binnen het rekendomein dat in onze praktijk vaak een ondergeschoven kindje is. Met de praktische handvatten binnen dit project hopen we de kinderen al handelend veel te kunnen laten oefenen.
Aan de hand van de lessen en activiteiten maak je een planning voor dit project. Je kunt het aanbod verspreiden over meerder weken of geclusterd aanbieden. We hebben de ideale volgorde van de lessen in het lesrooster aangegeven.
We hopen dat dit project er voor zorgt dat de kinderen elkaar beter leren kennen. Zodat zij zich in de klas voelen zoals we hopen dat iedereen zich thuis kan voelen: warm en veilig.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
meriel_bouwman –
Wat een fantastisch project is dit. De rode draad in dit project is heel tof! De kinderen waren door de raadsels en de kijkgaatjes gelijk betrokken en konden niet wachten om alles te bekijken.
In het project hebben ze veel geleerd over allerlei soorten huizen. De les over huizen in verschillende landen was heel boeiend. De kinderen hingen aan mijn lippen om de informatie te horen. Omdat ze er een lapbook van moesten maken moesten ze goed opletten. De lapbooks zijn super goed gelukt, wat een leuke vorm om ook groep 3 al informatie te laten opschrijven of tekenen.
Nadia Kuipers –
Heel leuk en gevarieerd project. De kinderen waren heel betrokken bij de rode draad van het verhaal: welk type huis gaat er deze keer verschijnen? Vooral de les over de huizen van vroeger vonden de kinderen interessant. Dit project is goed in te zetten in de eerste helft van groep 3.