Tijdens dit project voor groep 6, 7 en 8 leren de kinderen over schilderijen en hun schilders uit het Rijksmuseum. Ze ontdekken verschillen tussen kunstenaars en leren over de tijd waarin deze schilderijen zijn gemaakt. De opgedane kennis verwerken zij in een eigen tentoonstelling. Dit project maakt gebruik van het boek ‘Het grote Rijksmuseum voorleesboek’.
Van de auteur
Voor je ligt het project Kunst in het Rijksmuseum. Een project waarin kinderen kennis maken met verschillende beroemde kunstwerken uit het Rijksmuseum en hun schilders. Een onderwerp wat mij persoonlijk aan het hart ligt. Ik geniet er van om samen met kinderen verder te kijken dan wat je op het eerste gezicht ziet of leest. De verhalen en schilderijen uit dit boek lenen zich hier goed voor. Want wat zijn nou precies die beestjes waar de schrijver het over heeft in het verhaal Toch vind ik kleine beestjes lief? En wat doen al die mensen op het schilderij op het schilderij van Hendrick Avercamp? En wat zou het Meisje in witte kimono denken?
De rode draad van dit project is een spannende uitdaging. De kinderen ontvangen een brief van een museummedewerker met een hulpvraag: help mee met het herinrichten van een museumvleugel en maak informatiekaarten die speciaal voor andere kinderen zijn geschreven. Door het uitvoeren van diverse opdrachten verdienen ze schilderijen voor hun eigen collectie, die ze tentoonstellen op een plattegrond van de vleugel. Deze verzameling presenteren ze tijdens de slotactiviteit.
Aan de hand van de verhalen uit ‘Het grote Rijksmuseumvoorleesboek’ duiken de kinderen in de wereld van beroemde schilders en hun technieken. Zo ontdekken ze niet alleen de kunst zelf, maar ook de wereld eromheen. Ze leren bijvoorbeeld wat clair-obscur is en experimenteren zelf met licht en schaduw, ze leren over de vaarroutes van de VOC aan de hand van kunstwerken en gaan aan de slag met spreekwoorden aan de hand van de schilderijen van Jan Steen.
Het project combineert mooie verhalen met creatieve ontwikkeling, taal, rekenen, geschiedenis en techniek. De kinderen worden uitgedaagd om een mening te vormen over kunst en verder te kijken dan alleen het schilderij. Tijdens de slotactiviteit krijgen zij de ruimte om na te denken over wat zij zelf belangrijk vinden door zelf een tentoonstelling in te richten.
Ik wens je veel plezier en waardevolle kunstgesprekken toe met dit project!



























Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.