Dit project neemt de kinderen mee aan boord van het piratenschip van Kapitein Billie Zilver en stuurman Bo Zwart. Ze leren alles over het piratenleven, navigeren op zee en de herkomst van verschillende schatten en specerijen. Dit prachtige project met veel bijlagen is geschreven bij het boek ‘Willewete Piraten’ van Suzan Boshouwers en Marjolein Hund. De activiteiten uit het project sluiten veelal aan bij het niveau van midden en eind groep 3 en er worden suggesties gegeven voor kinderen die je meer ondersteuning of uitdaging wilt bieden.
Van de auteur
Het thema Piraten komt geregeld terug in de jaarplanning van vele groepen en zorgt altijd voor betrokkenheid bij de kinderen. Ondanks het bekende onderwerp zal de inhoud van dit project verrassend zijn.
De kinderen maken kennis met kapitein Billie Zilver en stuurman Bo Zwart. In een brief vragen de kapitein en de stuurman de kinderen om hulp. Ergens op zee ligt de schat van kapitein Zwartbaard, maar waar? De kinderen ontvangen een kaart met coördinaten. Na het voltooien van een opdracht, strepen de kinderen een coördinaat af op de kaart. Aan het eind van het project is er nog één coördinaat over; daar ligt de schat van kapitein Zwartbaard. Ondertussen leren de kinderen van alles over het leven als piraten, het plannen van vaarroutes langs continenten, het navigeren op zee, het lezen van coördinaten en de herkomst van verschillende schatten en specerijen. De wereldoriëntatielessen bieden de diepgang die kinderen in groep 3 zoeken.
Het project bevat lessen voor bewegend leren die de kinderen in staat stellen de opgedane kennis van de wereldoriëntatie lessen te verwerken. Er zijn reken- en taaldoelen aan deze activiteiten gekoppeld. Vol enthousiasme zullen de kinderen inkopen gaan doen op de piratenmarkt, schatzoeken en de strijd aangaan met de bemanning van een ander schip.
Tijdens dit project is er veel ruimte voor spel in de themahoek, die je samen met de kinderen stap voor stap opbouwt. Terwijl de kennis van de kinderen toeneemt, krijgt het spel meer diepgang. De verschillende stappen die omschreven staan bij het spel ondersteunen je hierbij.
De activiteiten sluiten veelal aan bij het niveau van midden en eind groep 3 en er worden suggesties gegeven voor kinderen die je meer ondersteuning of uitdaging wilt bieden. De activiteiten zijn zowel klassikaal aan te bieden als in een circuit of kleine kring. In het lesrooster staat de aanbevolen volgorde van de activiteiten beschreven. De activiteiten rondom rekenen, taal en bewegend leren zijn naar eigen inzicht in te plannen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Nadia Kuipers –
Interessant project waarbij je met de klas op avontuur gaat en de geschiedenis induikt. Daarnaast verschillende reken- en taalactiviteiten die voor hoge betrokkenheid zorgen.