Maak kennis met de kinderen uit Sommenstad en beleef allerlei avonturen.
Dit pakket voor groep 3, 4 en 5, van maar liefst 320 pagina’s, bevat 12 activiteiten waarbij kinderen op speelse wijze en op verschillende niveaus aan het automatiseren van de sommen werken. Daarnaast werken ze volop aan hun executieve vaardigheden en het samenwerken.
Van de auteur
In dit pakket vind je twaalf spellen om het automatiseren van de sommen, op verschillende niveaus, spelenderwijs aan te bieden. Het pakket bevat een rode draad die de kinderen meeneemt in de avonturen uit Sommenstad. De actiebladen kunnen ook zonder rode draad worden ingezet.
Dit pakket is ontwikkeld omdat het automatiseren van sommen een tijdsintensieve onderneming is. Kinderen onthouden sommen wanneer ze deze vaak oefenen. Het stampen van de welbekende rijtjes met sommen zullen geheid resultaat boeken, maar dit zorgt niet voor de betrokkenheid die je graag ziet. Door de sommen aan te bieden in de vorm van actiebladen en spellen is de intrinsieke motivatie hoger en leren de kinderen optimaal.
Tijdens het werken met de activiteiten uit dit pakket doen de kinderen niet alleen kennis op, ook ontwikkelen ze hun executieve functies volop. De meeste zijn gebaseerd op samenwerken; er wordt gestreefd naar een gezamenlijk doel of overwinning. Dit versterkt het groepsproces, ze leren inzicht in elkaar te krijgen, om te gaan met emotieregulatie en op hun beurt te wachten.
Alle activiteiten zijn in te zetten op verschillende niveaus. De kinderen kunnen oefenen met het automatiseren van sommen tot tien, tot twintig of tot vijftig. Een deel is ook individueel te spelen, waardoor ze goed in te zetten zijn tijdens extra ondersteuning. Daarnaast kunnen de activiteiten ook een waardevolle aanvulling in circuits of als verwerking na de rekenles zijn. Het pakket is hierdoor in te zetten in de gehele middenbouw (groep 3, 4 en 5).
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
Blog
Bekijk ook eens deze blog over werken met Sommenstad in de praktijk:
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Agnes Dijkstra-Zuiderveen (geverifieerde eigenaar) –
Wat super fijn is sommenstad! Ik mis in onze eigen methode het automatiseren van de sommen en merk dit ook aan mijn leerlingen. Deze automatiseringsoefeningen heb ik gevonden in sommenstad. Ik werk met groep 3 en heb nu een aantal spellen toegevoegd aan het rekencircuit. Ze zijn dolenthousiast en ik ook.
Samen met de kinderen uit sommenstad gaan ze aan de slag en beleven ze verschillende avonturen. Zo gaan ze op een sportdag touwtje trekken, hierbij werden een aantal zo fanatiek dat andere klassen het konden horen. Maar ook gaan ze zelf sommen maken m.b.v. dobbelstenen.
Het is een uitgebreid pakket wat op ieder moment van het schooljaar ingezet kan worden. Voor elk spel zijn meerdere groeifases beschreven. Zo kunnen de leerlingen uit groep 3, 4 en 5 aan de slag met de spellen. Maar ook de leerlingen uit mijn groep 3 die meer uitdaging nodig hebben kunnen zo verder groeien met hetzelfde pakket. Ik vind het echt een aanrader!
Nena Heesakkers –
Wat een super uitgebreid pakket is dit! Je ziet direct terug dat het voor groep 3, 4 en 5 is geschreven, want er is goed nagedacht over de differentiatie bij alle activiteiten. Zo kun je, of je nou een combinatiegroep hebt of niet, toch alle kinderen met dezelfde opdrachten laten werken, maar dan op een ander niveau. Al is het ook leuk om de activiteiten op een coöperatieve manier in te zetten. Daarvoor staan tips beschreven bij de lesactiviteiten en daar zijn speciaal bijlagen bij gemaakt.
Neem het pakket van tevoren goed door. Sommige activiteiten vergen meer voorbereiding dan anderen. Wel zijn ze in diverse situaties in te zetten: als klaarwerk, op het plan-/kiesbord, tijdens de inloop, in een rekencircuit, voor in de herhalingsweek, om groepsdoorbrekend te werken…