In dit project voor groep 7 en 8 wordt de topografie van Europa in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘Voorbij de horizon’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
Van de auteur
Na het schrijven van topografieproject Verhalend door de provincies voor groep 5 en 6, zag ik direct kansen voor een project voor groep 7 en 8. Want ook voor deze groepen wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Vakken voor wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en willen we zorgen voor context zodat het meer betekenis voor de kinderen krijgt.
In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de landen van Europa. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, natuuronderwijs en kunstzinnige vorming. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.
Een mentale kaart, vaak ook aangeduid met de Engelse woorden mental map, geeft aan hoe een persoon de omgeving bekijkt en interpreteert op basis van eerdere ervaringen en standpunten. Het is geen geografische kaart, maar een representatie van het cognitieve beeld dat een individu zich heeft gevormd.
De verhalen uit het boek Voorbij de horizon vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een land centraal en worden de bijzonderheden uit dat land benoemd vanuit het perspectief van een kind. Burgerschapsonderwijs speelt een grote rol in dit project. De kinderen leren over hoe Europa wordt bestuurd, dat landen verschillende belangen hebben, over de rechten van het kind en bovenal krijgen ze kennis van de leefsituaties van kinderen in andere Europese landen.
In de startactiviteit maken de kinderen kennis met de Dag van Europa, een feestdag om stil te staan bij het feit dat de Europese Unie ooit is opgericht om de vrede in Europa te bewaren en om alle burgers in de EU een goede levensstandaard te kunnen garanderen. Gedurende het project worden materialen gemaakt en activiteiten gedaan die bijdragen aan de slotactiviteit, het zelf organiseren van De Dag van Europa in de klas.
De reis door Europa gaat van start en de kinderen vinden een leeg kwartetspel van een Europees land in een reiskoffer. Ze gaan op zoek naar informatie over verschillende landen om het kwartetspel te vullen. Dit is het eerste onderdeel van het lapbook dat ze gaan maken over dit land. Elke les vullen de kinderen hun lapbook aan met informatie over dat land, gelinkt aan het onderwerp van de les.
De lessen starten met een afbeelding uit een Europees land. De kinderen raden waar de rondreis door Europa deze les naartoe gaat. Deze afbeelding wordt op een klassikale verzamelkaart geplakt.
In de slotactiviteit worden alle lapbooks gepresenteerd op de Dag van Europa die in de klas wordt georganiseerd. In diverse lessen worden suggesties gedaan voor andere materialen of activiteiten voor het organiseren van De Dag van Europa.
Je kunt dit project op verschillende manieren inzetten. Je kunt het project in één keer aanbieden, of je kunt er ook voor kiezen om dit project te verspreiden over een schooljaar. Elke keer dat je een nieuw deel van Europa aanbiedt, bied je de bijbehorende lessen aan.
Je kunt de volgorde van de lessen helemaal zelf bepalen. Met uitzondering van de startactiviteit en de slotactiviteit. De startactiviteit bied je als eerste aan. De slotactiviteit kan pas worden aangeboden nadat alle lessen aan bod zijn gekomen.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Beoordelingen
Er zijn nog geen beoordelingen.