Maartje Ramakers is werkzaam in groep 1/2/3 op basisschool de Weiert in Arcen en is ambassadeur bij Kleuteruniversiteit. In deze blog vertelt zij hoe ze de projecten van Junioruniversiteit inzet in haar groep.
Sinds 2021 heb ik groep 1/2/3. Vanuit de kleutergroepen zijn we gewend om thematisch te werken en we willen groep 3 hier nog meer in meenemen. We liepen er tegenaan dat groep 3 veel met methodes aan het werken was, los van groep 1/2, en dit wilden we graag anders. Een leuke uitdaging waar Junioruniversiteit perfect bij gebruikt kan worden!
Voorbereiding
Voor de start van het schooljaar wilden we graag aan de slag met een project rondom de gouden weken. We zijn op zoek gegaan naar een thema dat gericht is op de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen. Het liefst een thema dat een uitdagende leeromgeving creëert. Het kleurenmonster leek ons het perfecte thema. Zowel Kleuteruniversiteit als Junioruniversiteit hebben hier een project bij: het idee om de projecten te gaan combineren was geboren.
Voordat ik het project voor groep 3 ben gaan lezen en bekijken, heb ik eerst met mijn collega’s de doelen uitgewerkt. Deze komen aan bod in het eerste blok van onze reken- en leesmethode. We hebben ze gekoppeld aan de Digikeuzebord-doelen, dit is namelijk het leerlingvolgsysteem dat wij gebruiken voor groep 1 en 2.
Dit ziet er dan bijvoorbeeld zo uit:
Methode-doel: |
Digikeuzebord-doel: |
Herkennen van dobbelstenen | Rekenen getallen: herkent getalpatronen t/m 6 door gebruik te maken van patronen of structuren. |
Maken van een eenvoudige tangrampuzzel | Rekenen meetkunde: onderscheiden en onderzoeken van meetkundige figuren |
Leren van de letters: i, k, m, s | Auditieve waarneming en beginnende geletterdheid (verschillende doelen) |
Omdat we voor de eerste keer op deze manier met de doelen werken was het even wat werk. Ik merk wel dat ik een veel beter overzicht heb van het aanbod, omdat ik precies weet welke doelen er aangeboden gaan worden tijdens het thema. Ik ben van plan de uitgewerkte doelen te bewaren, zodat ik deze de komende jaren gewoon weer kan gebruiken. Het is dus een investering waar ik nog jaren profijt van hebt.
Combineren van projecten
Nu we de doelen voor de aankomende periode helder voor ogen hebben, kan het allerleukste werk beginnen: de projecten bekijken en gaan brainstormen.
Voor de start van het thema heb ik gekeken naar de startactiviteiten die in de projecten staan. In het project van Kleuteruniversiteit vinden de kinderen een touw. Het touw leidt uiteindelijk naar een monster dat in de war is: deze is helemaal in het touw gewikkeld! In het project van Junioruniversiteit krijgen de kinderen een brief en hersenposter. Deze activiteiten heb ik gecombineerd door de brief uit het project van Junioruniversiteit wat aan te passen en te verstoppen samen met het Kleurenmonster. De kinderen vonden een touw op de gang en volgden het touw tot ze het monster en de brief vonden, de brief moest natuurlijk meteen worden gelezen!
Naar mijn mening is een van de leukste dingen van het project ‘Emoties en het brein’ dat het een rode draad heeft: de kinderen kunnen verbindingen verdienen voor op de hersenposter. Aan het begin van iedere activiteit wordt het start- en einddoel benoemd. Deze doelen staan ook op de verbindingskaarten.
Deze kaarten krijgen de kinderen na iedere activiteit en maken visueel wat er gebeurt in je hersenen wanneer je iets nieuws leert. Gedurende het thema maken de hersenen van de kinderen heel wat nieuwe verbindingen en dat is mooi te zien op de poster! De uitleg over de verbindingen wordt in de brief aan het begin van het thema ook aan de kinderen uitgelegd. Omdat wij twee projecten combineerden, heb ik ook voor de Kleuteruniversiteit activiteiten verbindingskaarten gemaakt, deze kun je hier gratis downloaden om ook in te zetten in jouw groep. De kinderen werden erg enthousiast van de nieuwe verbindingen en de poster die steeds voller kwam te hangen.
Hoe zet je het weg in je programma?
Doordat er wereldoriëntatie-, reken-, taal-, sociaal-emotionele en bewegend leren activiteiten zijn kun je het project eigenlijk perfect wegzetten in je planning. Wanneer je helder hebt welke doelen je wilt aanbieden, kun je selecteren welke activiteiten hier het best bij passen. De activiteiten bieden voldoende materialen voor de verwerking van de les. Dit kun je inzetten in plaats van, of naast je methode.
Ik vind het heel fijn dat er beredeneerde, thematische en vooral passende activiteiten zijn bij de doelen die aangeboden worden in groep 3. Denk bijvoorbeeld aan woordkaarten die je kan gebruiken tijdens het bewegend leren of het oefenen met getalbeelden samen met kleine en grote monsters. Tijdens de activiteit grote en kleine monsters krijgen de kinderen een kaartje met hierop een getalbeeld, vervolgens vergelijken ze met elkaar: wie heeft er meer en wie minder? Het kind met het minst wordt het kleine monster en het kind met het meest wordt het grote monster. De kinderen vonden het super! Vooral om ook echt een monster te spelen natuurlijk.
De sociaal-emotionele activiteiten zijn ideaal om te gebruiken tijdens de gouden weken, maar natuurlijk ook tijdens de zilveren weken. In de activiteit voor iedere fout een oplossing maken kinderen kennis met helpende en niet helpende gedachten. Een heel belangrijk onderwerp om de kinderen te leren en samen over te praten, want hier kun je het hele jaar op terugvallen. Wij werken in de klas met de leerkuil, de helpende en niet helpende gedachten heb ik daar dus meteen aan gekoppeld! Op deze manier probeer ik de activiteiten uit het project steeds wat aan te passen naar wat er leeft in de groep om het thema zo nog meer te laten leven.
Bij de kinderen zorgen de thematische kringen en instructies voor een hoge betrokkenheid en veel enthousiasme. Vooral omdat we steeds weer een nieuwe verbinding op de poster mogen plakken!
De belangrijkste tip van mij? Durf te vertrouwen op je eigen kennis over de kinderen en je aanbod. De methode gebruiken op momenten dat je deze denkt nodig te hebben, maar vooral vervangen waar het kan!
Hoe nu verder?
Voor het thema rondom de Kinderboekenweek gaan we wederom aan de slag met het combineren van twee projecten: de boom van Junioruniversiteit en de boswachter van Kleuteruniversiteit. Ik heb erg veel zin om hier mee aan de slag te gaan en de allerleukste dingen uit de verschillende projecten in elkaar te verweven!
Hopelijk heeft deze blog je geïnspireerd om ook met Junioruniversiteit aan de slag te gaan. Wil je meer van mijn klas en werkwijze zien? Volg me dan op Instagram @deklasvanjufmaartje. Heb je na deze blog vragen over het werken met Junioruniversiteit of groep 1/2/3? Stuur me dan gerust een bericht!