In dit project voor groep 5 en 6 wordt de topografie van de provincies van Nederland in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit goedgevulde project met veel bijlagen is geschreven bij het boek ‘Van bij ons’, samengesteld door Margot Senden. De volksverhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.
*** Let op! De aanschaf van deze digitale download geeft standaard gebruiksrecht voor slechts één persoon / individuele leerkracht of één klas binnen een school. Gebruik je het materiaal in meerdere klassen op school? Dan dien je meerdere licenties aan te schaffen. Het aantal benodigde licenties kun je selecteren voordat je het product in je winkelmand plaatst. Digitale Junioruniversiteit materialen mogen zonder geldige licentie niet worden gedeeld.
Lesdoelen
Download hier de lesdoelen van dit project.
In de praktijk
Bekijk ook eens dit artikel uit Junioruniversiteit magazine over het gebruik van dit project in de klas (klik op de afbeelding):
Foto’s
Foto’s van het project in de praktijk:
Blog
Bekijk ook eens deze blog over het project in de klas:
Inspiratieblog: betekenisvol topografieonderwijs + gratis download
Sibylle Schaling (geverifieerde eigenaar) –
Werkelijk een geweldig project! Topografie wordt al gauw een droog en saai vak voor kinderen, vooral voor diegenen die niet vaak op andere plekken in Nederland komen. Met dit project gaan Nederland en zijn provincies en steden echt leven! Daarnaast leren de kinderen van de verhalen in het boek zelf ook wat over de geschiedenis van de provincies. De activiteiten in het project sluiten perfect aan bij vrijwel alle andere vakken: er wordt gewerkt met taal, rekenen, geschiedenis en beeldende vorming. Nooit eerder heb ik de kinderen zo enthousiast topografie zien leren (en echt onthouden). Een absolute aanrader!
Nena Heesakkers –
Dit project is echt de uitkomst voor het beter laten beklijven van de Nederlandse topografie. De kinderen krijgen onwijs veel kapstokken aangereikt om plaatsen beter te gaan onthouden, waar ook de volksverhalen uit het boek ‘Van bij ons’ aan bijdragen en ze de geschiedenis gaan koppelen aan de situatie van nu. Zo waren de kinderen bij mij echt verwonderd over het ontstaan van Flevoland.
Ook konden ze niet wachten om de QR-codes te scannen en te ontdekken waar de diverse hoofdpersonen uit het boek vandaan kwamen. Een rode draad die motiverend werkte!