Meriël Bouwman is leerkracht in de onderbouw op basisschool Sint Jan in Breezand en ambassadeur van Junioruniversiteit. In deze blog vertelt zij over het voeren van startgesprekken.
Het nieuwe schooljaar staat weer voor de deur. Bij de voorbereiding van het nieuwe schooljaar denk je aan allerlei zaken, maar natuurlijk ook aan de kennismaking met de klas. Bij deze kinderen horen ook ouders. Heb je er al wel eens over nagedacht hoe je met de ouders kennis kunt maken? Bij mij op school is het sinds een aantal jaar gebruikelijk om te starten met een startgesprek. Tijdens dit startgesprek staat de kennismaking met elkaar centraal. Tijdens het startgesprek zijn de ouders en het kind grotendeels aan het woord. In het gesprek gaat het over het kind. Wie is het kind? Waar is het goed in? Wat is nog lastig? En wat wil het kind dit jaar graag leren? Vanaf groep 3 komen de kinderen mee om samen dit gesprek te voeren. Bij de kleutergroepen mogen de kinderen meekomen, maar dit hoeft nog niet.
Naast de startgesprekken houden wij ook ieder jaar een nieuwjaarsreceptie met informatierondes. De bedoeling hiervan is om elkaar te ontmoeten en de leerkracht kan informatie geven over het specifieke leerjaar. Tijdens deze avond kunnen de ouders ook andere ouders ontmoeten.
Hoe gaat dit praktisch?
De startgesprekken vinden bij ons op school in de eerste twee weken plaats. Wij hebben er twee studiedagen voor. De kinderen zijn vrij, zodat zij met hun ouders onder schooltijd naar het startgesprek kunnen komen. In het startgesprek wordt de basis gelegd voor de samenwerking van dit schooljaar. Naast dat ouders vertellen over hun kind, maken we ook afspraken. Wat is fijn? Willen ouders met regelmaat een gesprek of is geen bericht goed bericht? Als er iets is gebeurd vinden ouders het dan fijn om elkaar even te bellen of is een kort bericht voldoende? Het verschil met een voortgangsgesprek tijdens het schooljaar is dat je als leerkracht nog maar net met de kinderen bent begonnen. Jij kunt natuurlijk een eerste indruk geven van de start van het kind in de groep, maar kunt verder nog weinig vertellen over de ontwikkeling van het kind. Wij trekken voor de gesprekken 15 minuten uit, zodat er genoeg tijd is om met elkaar in gesprek te gaan.
Houvast tijdens het gesprek:
Wij gebruiken op school ieder jaar een formulier dat de kinderen samen met hun ouders kunnen invullen. Op dit formulier staan onderwerpen die we tijdens het gesprek kunnen bespreken, zoals: dit wil ik leren, ik ben trots op, mijn hobby’s zijn, positieve eigenschappen, etc. Wij sturen dit formulier vooraf naar de ouders, zodat zij dit kunnen invullen. Hierdoor zetten we de ouders ook alvast aan het denken, wat willen zij aan de leerkracht vertellen? Op onze school werken wij met een rapportfolio. In dit rapportfolio kiezen de kinderen iedere periode een ‘pronkstuk’. Dit pronkstuk is iets waar zij trots op zijn. Dit kan van alles zijn, van het resultaat van een creatieve opdracht, tot een werkboek of een toets. De kinderen kiezen zelf waar ze trots op zijn. Tijdens de startgesprekken nemen de kinderen dit pronkstuk mee én nemen ze een pronkstuk van thuis mee waar zij over kunnen vertellen. Dit kan bijvoorbeeld iets van een hobby zijn.
Mijn ervaring met het voeren van startgesprekken
Na een aantal jaar zijn de startgesprekken echt een onderdeel van het begin van mijn schooljaar. Ik vind het heel prettig om de ouders van alle kinderen in de eerste twee weken van het schooljaar te hebben gezien en gesproken. Het voeren van startgesprekken was in het begin wennen voor mij, de ouders en de kinderen. Ouders waren gewend om op school te komen en informatie te krijgen van mij als leerkracht. Nu is het de bedoeling dat ouders vooral vertellen. De vragen op het formulier zijn dan helpend om het gesprek op gang te brengen en houden. Het leuke is dat de eerste startgesprekken al na 4 schooldagen zijn en dat ik vaak al veel herken in het verhaal van ouders. Voor ouders is het fijn om de leerkracht even persoonlijk te spreken. Vragen waar ze niet snel een bericht voor sturen worden toch even gesteld. En ouders zien de leerkracht waar ze hun kind voor een groot deel van de week aan toevertrouwen.
Al met al ben ik fan van het voeren van startgesprekken. Nog even en ik start weer met de startgesprekken, op naar een mooi schooljaar!
Mochten jullie nog vragen hebben, laat deze aan mij weten of wil je jouw ervaringen met het voeren van startgesprekken delen? Je kunt mij volgen op instagram @jufmeriel