Vanaf groep 4 gaan de meeste rekenmethodes aan de slag met het aanbieden van de tafels. Het aanleren van tafelsommen is een cruciaal onderdeel van het wiskundeonderwijs. Het beheersen van de tafels is essentieel voor het ontwikkelen van rekenvaardigheden en legt de basis voor complexere wiskundige begrippen. Als leerkracht speel je een sleutelrol in het begeleiden van kinderen bij het verwerven van deze belangrijk vaardigheid. Gelukkig gebeurt dit in de meeste lokalen allang niet meer alleen door het klassikaal opdreunen. Toch zijn veel leerkrachten vaak nog wel op zoek naar extra manieren om de tafels te automatiseren. In deze blog geven we je verschillende tips en delen we twee gratis spelsuggesties.
Tafels automatiseren
Voordat kinderen toe zijn aan het automatiseren van de tafels is het belangrijk dat ze de juiste begripsvorming hebben opgedaan. De theorie onderscheidt drie verschillende punten van begripsvorming:
– semantiseren: het verlenen van betekenis aan rekenwiskundig handelen
– het ontwikkelen van rekenkundige concepten
– het ontwikkelen van rekentaal
Help kinderen de relevantie van tafelsommen te begrijpen door ze toe te passen op alledaagse situaties. Moedig hen aan om voorbeelden te vinden van tafelsommen in hun omgeving, zoals bij het koken, winkelen of tellen van voorwerpen. Creeër veel ruimte voor het handelend bezig zijn, laat hen ervaring op doen met verschillende materialen tijdens rekenkundige vraagstukken. Laat hen deze na leggen en oplossen zodat ze zien wat ze doen. Model hierbij de rekenkundige begrippen en stimuleer de kinderen om deze ook zelf te gebruiken, op deze manier maken zij zich de rekentaal eigen. Dit helpt kinderen de abstracte concepten van tafelsommen te verbinden met concrete situaties en versterkt hun begrip.
Focus op begrip en memorisatie
Moedig kinderen aan om niet alleen de tafelsommen uit het hoofd te leren, maar ook het begrip achter de sommen te ontwikkelen. Help hen patronen en strategieën te ontdekken die hen kunnen helpen bij het snel en nauwkeurig oplossen van tafelsommen. Dit kan onder meer zijn: het identificeren van verbanden tussen gerelateerde tafelsommen, het gebruik van herhaalde toevoeging of aftrekking en het toepassen van strategieën zoals het verdubbelen en halveren.
Positieve ondersteuning en feedback
Bied leerlingen positieve ondersteuning en constructieve feedback terwijl ze werken aan het leren van de tafelsommen. Benadruk de inspanningen en vooruitgang van leerlingen en moedig een groeimindset aan door te benadrukken dat fouten maken een natuurlijk onderdeel is van het leerproces. Geef specifieke feedback om leerlingen te helpen hun begrip en vaardigheden verder te ontwikkelen.
Om ervoor te zorgen dat het herhaald oefenen van tafelsommen interessant blijft en de kinderen gemotiveerd blijven om aan de slag te gaan biedt Junioruniversiteit verschillende producten aan. Daarnaast delen we in deze blog twee gratis spelsuggesties.
Spelsuggestie: Vier op een rij
Print het spelbord met de tafel waarvan je wilt dat de kinderen deze gaan oefenen. De tafel van 4, de tafel van 7 of de tafel van 9. Elke speler gebruikt een ander kleur potlood. Wijs een speler aan die begint. Hij rolt met twee dobbelstenen en telt het aantal gegooide ogen bij elkaar op. Hij vermenigvuldigt dit aantal met 7 en kleurt dit cijfer in. De speler die als eerst vier op een rij heeft door vier vakken horizontaal, verticaal of diagonaal naast elkaar te kleuren, is de winnaar.
Spelsuggestie: Tafelslang
Print het spelbord met de tafel waarvan je wilt dat de kinderen deze gaan oefenen. De tafel van 5, de tafel van 6 of de tafel van 8. Elke speler gebruikt een ander kleur potlood. Als je aan de beurt bent, kleur je twee vakjes: een keersom en het juiste antwoord. Als alle vakjes zijn ingekleurd, wint diegene die de langste rij heeft in zijn kleur.
Actiebladen keersommen
Het handelend oefen met keersommen kan gestimuleerd worden door het aanbieden van actiebladen. Actiebladen zijn geen werkbladen. Bij een actieblad is het blad zelf niet het doel maar een middel. Het stimuleert het spelend leren. Door middel van handelingen en eigen inbreng zijn er meerdere antwoorden mogelijk en wordt de taalontwikkeling gestimuleerd. In dit pakket komen activiteiten voor waarbij kinderen actief keersommen automatiseren. Dit pakket bevat twaalf sets actiebladen met keersommen, waarbij kinderen aan de slag gaan met activiteiten rondom de tafels door te onderzoeken, elimineren, programmeren, kleuren en meer.
Spellenpakket Tafels I
Het inoefenen van tafels hoeft geen saaie gebeurtenis te zijn. Natuurlijk is herhaling het toverwoord en dankzij de spellen in dit pakket zullen de kinderen het eindeloos kunnen oefenen. Dit pakket voor groep 4 bevat tien spellen om de tafels van 1, 2, 3, 4, 5 en 10 op een speelse manier te herhalen en in te oefenen. De kinderen gaan onder andere aan de slag met een sorteerestaffette, een tafelkwartet, een tafelbingo en een ganzenbord.
Tafelfeest
Zijn alle tafels aangeleerd? Dan is het tijd voor een feestje! Waarschijnlijk hebben de kinderen hard gewerkt om dit voor elkaar te krijgen en dan is het mooi om dit samen te vieren. Met dit goedgevulde pakket gaan de kinderen Koning Sum helpen, hij is op zoek naar ridders en ridsters voor de ronde tafel. Zij doen dit door middel van het werken met actiebladen, het oplossen van een ‘kraak de code’, een bingo en een circuit. Als kers op de taart bevat het pakket een feestelijk lied gemaakt door Jeroen Schipper.