Projecttips rondom burgerschap

Ben je op zoek naar inspiratie om een periode gericht rondom burgerschapsdoelen aan de slag te gaan? Probeer een van onze projecten!

Burgerschap

Dit is Nederland – groep 3 en 4

Heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat Nederlanders een heel eigenwijs volkje zijn? In dit project leren de kinderen alles over Nederland, de verschillende culturen, de gebruiken en gewoontes die zo typisch zijn voor ons land. Dit project is gemaakt bij het boek ‘Dit boek gaat over Nederland’, geschreven door Kristi Freijssen, met illustraties van Agnes Loonstra. Het project bevat tevens een speciaal lied in MP3 formaat van Jeroen Schipper.

Juf Arina over dit project: ‘Nederland heeft veel gewoonten, gebruiken, cultureel erfgoed en verschillende culturen. Met dit project en het bijbehorende boek Dit boek gaat over Nederland leren de kinderen veel over hun eigen land. Wereldoriëntatie, reken, taal, bewegend leren, muziek en spel staan centraal in dit project. Na elke les krijgen de kinderen een zin uit een lied en aan het eind van het project is er zo het lied NEEderland. De lessen hebben verschillende groeifases zodat ze geschikt zijn voor verschillende niveaus binnen groep 3 en 4. Sommige lessen kunnen prima een onderdeel van de methodes, die wellicht gebruikt worden, vervangen. Ik ga dit project zeker nog een keer gebruiken; wellicht rondom de tijd voorafgaand aan Koningsdag. Dikke aanrader dit project en de betrokkenheid is enorm.’  

Punkertje – groep 4

In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Punkertje, zij pakt alles op haar eigen manier aan en laat haar mening horen. De kinderen lezen zelf het boek en beleven de avonturen in de supermarkt van Kaat en de rechtszaak met de Dame en de Heer. Het project is geschreven bij het boek ‘Punkertje’ van Erik van Os & Elle van Lieshout met illustraties van Hugo van Look. Dit project is opgebouwd uit lessen over burgerschap, taal, rekenen en bewegend leren. De kinderen leren wat biologische ouders zijn, welke rechten een kind heeft, hoe een rechtszaak in zijn werk gaat en wat argumenten zijn. Daarnaast leren ze ook hoe je, net als Punkertje, kunt leren lezen en rekenen in een supermarkt.

Naast de lessen zijn suggesties voor het werken in hoeken opgenomen waardoor het project nog meer tot leven komt. In de spelhoek Koop bij Kaat werken de kinderen in de supermarkt van Kaat. Hier kopen en verkopen ze boodschappen maar zorgen ook voor een prijslijst, een kloppende kassabon, rekenen ze met wisselgeld en worden voor Punkertje meubels op maat gemaakt. In de spelhoek De rechtbank spelen de kinderen een rechtszaak na waarbij aandacht is voor de verschillende rollen en taken in de rechtbank. Deze manier van werken brengt de doelen uit de gegeven lessen samen en zorgt voor hoge betrokkenheid en enthousiasme bij de kinderen.

De NEEhoorn – groep 4

Zeggen de kinderen in jouw groep weleens NEE? In dit project mag dat!

In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen hun eigen keuzes en gaan ze op reis door het Rijk der Dromen. In dit project leren de kinderen hoe zij hun grens aan kunnen geven en de eigen mening te verwoorden. Het project is geschreven bij het boek ‘De NEEhoorn’ van Marc-Uwe Kling en Astrid Henn.

Juf Agnes over dit project: ‘Hilarisch verhaal met bijbehorende opdrachten uit het project. Met was aanpassingen is dit project ook uit te voeren in groep 3, ik deed dit aan het begin van het schooljaar. De mens en samenleving activiteiten zijn dan perfect; ze leren hoe je op een goede manier nee moet zeggen en wanneer dit niet handig is, ze leren wat een mening is en op welke manier je die kunt geven en kinderen werken samen aan activiteiten. De rode draad van het project is een kaart van het Rijk der Dromen. Hier wordt iedere keer weer op terug gegrepen, net als het boek. Je leest het boek niet in één keer voor, maar in stukjes. Dit zorgde bij mijn groep voor extra spanning; wat gaat de NEEhoorn nu weer doen en welke vrienden maakt hij? Daarnaast heeft het project ook keuzemogelijkheden. De klas mag kiezen op welke manier de activiteit uitgevoerd wordt; zoals de NEEhoorn dit aangeeft of een ander dier. Dit kan een alweerwolf zijn of een papasaai. Ook dit zorgde voor de nodige hilariteit.
Ik raad dit project zeker aan, voor zowel groep 4 als groep 3 is het een prima uit te voeren project. Zeker in het laatste half jaar van groep 3 al goed te doen.’

Alle over wie ik ben – groep 5 en 6

In dit sociaal-emotionele project voor groep 5 en 6 worden kinderen aangezet tot nadenken, voelen en filosoferen, zodat ze zich bewust worden van de verschillende kanten van hun identiteit. De activiteiten zijn gebaseerd op het boek ‘Alles over wie ik ben’ van Stine Jensen met illustraties van Marijke Klompmaker. In het project staan verschillende kanten van de identiteit centraal. Het onderzoeken van je eigen identiteit kan ingewikkeld en waanzinnig interessant zijn. Want wie ben jij? Is je naam wie je bent? Of gaat het om je karakter of je hobby’s? Waar kom je vandaan? En kun je ooit écht weten wie je bent of verandert dit steeds? Het project start met jouw persoonlijke verhaal. Vervolgens gaan de kinderen zelf op ontdekkingsreis naar hun identiteit, hun verhaal. Het project bevat filosofische vragen, geïnspireerd op de grote filosofen zoals Rousseau, Aristoteles of Descartes. Kinderen worden uitgedaagd tot dieper nadenken en leren goed te luisteren naar elkaar.

Alles wat (niet) mag – groep 5 en 6

Tijdens dit project voor groep 5 en 6 leren de kinderen alles over het werk van de politie. Net als Ellie Lust dat met haar tv-programma’s doet, informeren zij het publiek over het werk van de politie. De informatie die de kinderen hiervoor nodig hebben, halen ze uit het boek ‘Alles wat (niet) mag’ van Stine Jensen en Ellie Lust. Dit lespakket gebaseerd op het boek bevat een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap, taal- en rekendoelen. Naast een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap komen de taal- en rekendoelen ook aan bod. Zo oefenen de kinderen hun leesbegrip door het gevolg van bepaalde misdrijven in een tekst op te zoeken. Ze schrijven een krantenartikel en oefenen de spelling van woorden met /-tie/. Tijdens het uitwisselen van meningen worden staafdiagrammen gemaakt. Ze maken een kostenberekening van politie interventies en oefenen met het maken van een cirkeldiagram.

Het begint met een droom – groep 7 en 8

In dit mooie project voor groep 7 en 8 leren de kinderen alles over hun eigen kwaliteiten en interesses aan de hand van droomverhalen van bekende vrouwen. Een project wat vele burgerschapsdoelen behelst en de kinderen laat nadenken over een passende toekomstdroom. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Het begint met een droom’ van Babs Gons & Femme ter Haar.

In het boek Het begint met een droom staan de verhalen van 20 heldinnen, van vroeger en nu. Ze hadden allemaal een droom en hebben hard gewerkt om deze te bereiken. Niet alleen door hun doorzettingsvermogen en hun geloof in zichzelf, maar ook doordat zij wisten waar hun kracht lag. De kinderen ontdekken aan de hand van de verhalen van deze helden waar zij zelf goed in zijn en wat zij leuk vinden.

Tijdens het project gaan de kinderen aan de slag met de verschillende dromen van deze vrouwen. Zij nemen tutorials op zoals vlogster Nikkie de Jager, bestuderen de sterren zoals Ewine van Dishoeck of schrijven verhalen zoals als schrijfster Annie M.G. Schmidt. Ondertussen leren zij onder andere over verschillende leenwoorden en weetwoorden, werken met een assenstelsel, met het metriek stelsel en het bedenken van een verhaal met een duidelijke verhaalopbouw. Daarnaast bevat het project doelen rondom burgerschap, aangeboden in de betekenisvolle context van deze verhalen.