Inspiratieblog: 5 tips om vaker met de klas naar buiten te gaan

Nadia Kuipers is leerkracht in groep 3 op obs De Globe in Rotterdam en ambassadeur van Junioruniversiteit. In deze blog daagt zij je uit om vaker de rijke leeromgeving buiten het lokaal op te zoeken.

Zelf ga ik graag met de klas naar buiten. Ik vind dit leuk en belangrijk. Kinderen zitten tegenwoordig steeds meer binnen, terwijl buiten zijn bijdraagt aan een gezonde ontwikkeling. Met een vol lesrooster en beperkte pauzetijden voelt het misschien niet altijd alsof er tijd en ruimte is om met de klas naar buiten te gaan, maar de volgende 5 tips gaan jou vast en zeker helpen om toch meer tijd buiten de klas door te brengen.

Tip 1

Gebruik bewegend leren activiteiten uit de projecten en spellenpakketten van Junioruniversiteit. Deze activiteiten sluiten aan bij het thema en de leerdoelen in de klas én zijn heel geschikt om buiten uit te voeren. Het pakket Bosdieren bevat bijvoorbeeld een verzameling activiteiten voor taal en rekenen die je het hele jaar door buiten kan uitvoeren. De buitentijd is op deze manier geen ‘verloren’ lestijd, je bent  bezig geweest met het inoefenen van de lesstof. Is de buitenactiviteit die je hebt uitgevoerd een succes? Herhaal deze activiteit dan met een andere inhoud. De kinderen weten wat er verwacht wordt, je hoeft daardoor weinig tot niets uit te leggen. Ook als je weinig tijd over hebt, kan je door een bekende activiteit te kiezen, toch nog even naar buiten.

Tip 2

Het is misschien een open deur, maar plan de buitenactiviteiten in. Wanneer je het inplant, schiet het er minder snel bij in. Bepaal eerst hoe vaak je met de klas buiten aan de taal- en rekendoelen wil werken. Wil je dit dagelijks, wekelijks of maandelijks? Kies activiteiten die passen bij de lesdoelen van die periode en plan het in. Staan er in de jaarplanner al activiteiten zoals een natuurles of museumbezoek gepland? Bedenk dan hoe zo’n activiteit betekenisvol uitgebreid kan worden. Denk hierbij aan een interessante wandeling, neem een bewegend leren activiteit mee om elders uit te voeren of laat de kinderen hun schriften meenemen en een verhaal schrijven over de dag.

Tip 3

In het begin liep ik er best vaak tegenaan dat ik allerlei materialen nodig had voor de buitenactiviteiten. Dit vormde voor mij een drempel om ermee aan de slag te gaan. Herken je dit? Zonde toch! Wat mij enorm helpt is een bak in mijn lokaal met daarin alle veelvoorkomende materialen. In mijn bak vind je bijvoorbeeld pionnen, stoepkrijt, lintjes, dobbelstenen, getalkaarten, letterkaarten en schrijfmateriaal. Super handig, alle materialen bij elkaar, je hoeft nooit meer te zoeken en je staat in een mum van tijd buiten.

 

Tip 4

Kies een project waarbij je wel naar buiten moet gaan. De projecten De boom, Insecten, de geheimen van bomen of de wonderen van het bos zijn hier goede voorbeelden van. Bij deze projecten leren de kinderen veel meer buiten de klas dan daar binnen. Ga het park of het bos in en bestudeer de bomen of ga op zoek naar insecten. Ik koppel ook graag een uitstapje aan het thema. Dit kan vaak prima rondom de school, denk bijvoorbeeld aan een bezoek aan de bakkerij of brandweerkazerne. Deze ervaringen in de echte wereld dragen positief bij aan het leren en zorgen voor veel enthousiasme bij de kinderen. Onderweg kom je vast ontzettend veel tegen wat vragen oproept bij de kinderen. Elke vraag is een extra leermoment!

Tip 5

Ga op pad rondom de school en neem een van deze speurtochten mee. Combineer het buiten zijn met het oefenen met verschillende leerdoelen. Een stukje wandelen is ook voor kinderen een fijne activiteit om rust te krijgen in je hoofd. Het is bewezen dat je stressniveau verlaagd als je buiten in de natuur bent. Een ommetje van tien minuten kan al een groot verschil maken..

Hopelijk helpen deze tips jou om vaker met de klas naar buiten te gaan. Veel plezier! Stuur gerust een bericht via mijn instagrampagina @kijkje.in.groep3 als je vragen hebt naar aanleiding van deze blog.