Inspiratieblog: Het schooljaar afsluiten

We zijn alweer aangekomen bij de laatste weken van het schooljaar. Waar blijft de tijd! De laatste weken worden vaak als één van de drukste periodes ervaren. Er komt namelijk flink wat werk kijken bij de afronding. Wij helpen je graag met een aantal tips om samen met de kinderen stil te staan bij het afgelopen jaar en misschien zelfs wel vooruit te kijken naar het volgende.

Gespreksdobbelsteen
Ga in gesprek met de kinderen over het afgelopen schooljaar. Laat hen om beurten dobbelen met de dobbelsteen. Elke zijde staat voor een bepaalde vraag:

  • Wat heb jij geleerd dit schooljaar?
  • Wat is jouw favoriete plek in de klas?
  • Welk thema vond je het leukst?
  • Wat zou je volgend schooljaar nog een keer willen doen?
  • Wat vond je niet leuk dit schooljaar?
  • Wat ga je in de vakantie doen?

Tip! lamineer de dobbelsteen en vouw deze daarna in elkaar. Plak de randen en hoeken vast met plakband en je hebt er langer plezier van. Zet op deze manier meerdere dobbelstenen in om de kinderen in kleinere groepen in gesprek te laten gaan.

 

 

Invulblad
Laat de kinderen zelf het schooljaar evalueren met dit invulblad:

  • Wat vond je het leukste in de klas?
  • Wat heb je geleerd dit schooljaar?
  • Wat vond je het leukste thema?
  • Met wie werkte je graag?
  • Dit schooljaar in 1 woord:
  • Waar heb je zin in volgend schooljaar?

Gebruik het blad als een toevoeging in het laatste rapport. Of verzamel alle bladen en maak er een boekje van die je aan alle kinderen uitdeelt.

Tip! Deel de antwoorden op de laatste vraag met de nieuwe leerkracht(en). Dat kan een leuk aanknopingspunt zijn voor de kennismakingsweken. Als je de antwoorden vervolgens het hele jaar bewaard, kun je er aan het eind van het nieuwe schooljaar ook weer op terugkijken.

 

Kletspot

Je kunt ook gebruik maken van de kletspot vragen. Knip de stroken los en stop deze in een pot of bakje. Eindig de schooldag met een vraag of gebruik het als tussendoortje. Je hoeft niet alle vragen in één keer te behandelen. Herhaal het op meerdere momenten. Ook kun je gebruik maken van coöperatieve werkvormen om de kinderen over de vragen te laten praten. Denk bijvoorbeeld aan de werkvorm ‘denken-delen-uitwisselen’ of zet een ‘placemat’ in. Gebruik hiervoor deze modellen.

 

Foto’s
Blik terug op het schooljaar aan de hand van foto’s. Kijk samen naar hoogtepunten als de Kinderboekenweek, Sinterklaas, de Kerstviering, week- of maandafsluitingen, thema openingen en/of afsluitingen, de themahoeken, enzovoorts. Zoek foto’s van de momenten die de kinderen hebben genoemd, maar denk ook aan de momenten die ze waren vergeten zoals de periodes aan het begin van het schooljaar.

Tip! Werk je in de klas met een zogeheten datamuur? Maak daar deze laatste periode een fotomuur van om alle leuke herinneringen zichtbaar te maken.

Is er op jouw school de mogelijkheid voor het inzetten van digitale middelen? Laat de kinderen dan foto’s gebruiken voor een digitale verwerking: een PowerPoint, een Padlet, een poster in Pages, schrijf een blog of neem een vlog op. Verzamel de foto’s in een gedeelde map waar alle kinderen toegang tot hebben. Liever een creatieve verwerking op papier? Laat ze een poster maken, een drieluik, een reisgids door het schooljaar heen of een blog schrijven.

Dit is was mijn schooljaar

Laat de kinderen dit blad invullen en bewaren in bijvoorbeeld een portfolio. Zo hebben zij later een mooi document om terug te kijken op het afgelopen schooljaar. Je kunt het document ook goed gebruiken als praat-papier. Laat hen middels dit papier een evaluerende gesprek houden met een klasgenoot of ouders over het afgelopen jaar.

Verhaal

Laat de kinderen een verhaal schrijven over het afgelopen leerjaar. Laat ze dit aan elkaar voorlezen en/of aan de kinderen uit de groep die komen gaat. Zo horen zij wat hen in het nieuwe schooljaar te wachten staat. Maak er een schoolbreed moment van, bijvoorbeeld tijdens het doorschuifmoment waarbij kinderen alvast een kijkje nemen in hun nieuwe klas bij de nieuwe leerkracht(en). Hang de verhalen op in de klas, leg voor de binnenkomst een verhaal op elke tafel of maak er een filmpje van waarbij kinderen de verhalen voorlezen. Dit filmpje kun je ook delen met de ouders.

Junioruniversiteit
Komt het einde van de methodes in zicht en heb je inspiratie nodig om tot het eind van het schooljaar effectief aan de doelen te werken? Neem dan eens een kijkje bij één van de producten van Junioruniversiteit. Maak in groep 3 bijvoorbeeld gebruik van het BOOST pakket om meer bewegend te leren rondom de rekendoelen, vier het tafelfeest in groep 4 en/of 5, oefen de spellingregels van groep 3-4-5 samen met de kinderen uit Spellingstad, zet de spellingspakketten in die zijn geschreven voor groep 5-6 en voor groep 7-8, reis door Europa of ga verhalend door de wereld met de topografiepakketten voor de bovenbouw of zet een Kraak de code pakket in voor een uitdagende middag. De keuze is reuze!