Expert: Een kijkje in het speciaal onderwijs [PREMIUM]

Het onderwijs in Nederland wordt in veel verschillende vormen en niveaus gegeven. De meeste leerkrachten zijn bekend met het reguliere onderwijs. Maar hoe gaat het eraan toe op scholen waar kinderen zitten die in het reguliere onderwijs niet mee kunnen komen? En waarin verschillen deze scholen van de scholen zoals de meeste van ons ze kennen? Voor dit artikel gaan Maaike en collega Mirte op bezoek bij een cluster 3-school, de A. J. Schreuderschool in Rotterdam. Hoe is het om te werken op een school voor speciaal onderwijs? Lees hier de opgemaakte PDF versie van het artikel. Het speciaal onderwijs […]


Verder lezen?

Dit bericht is alleen beschikbaar voor Junioruniversiteit premium leden. Meer weten of direct een abonnement afsluiten? Bekijk onze Junioruniversiteit premium pagina.


Expert: diversiteit in het klaslokaal [PREMIUM]

Tim Geers en Zehra Beder geven les in groep 7 en 8 op OBS De Kameleon in de Haagse wijk Laakkwartier, waar veel verschillende nationaliteiten wonen. Ook in de klassen van Tim en Zehra is de populatie zeer gemêleerd. Zehra heeft als kind ook op De Kameleon gezeten. Tim komt uit Delft. Zehra en Tim zijn sinds 2012 collega’s en hebben een bijzondere werkrelatie opgebouwd. Sanne en Maaike gaan met hen in gesprek. Ze praten over hun werkwijze, over het krijgen van begrip voor verschillende culturen en over het opleiden van hun leerlingen tot wereldburgers. Lees hier de opgemaakte PDF […]


Verder lezen?

Dit bericht is alleen beschikbaar voor Junioruniversiteit premium leden. Meer weten of direct een abonnement afsluiten? Bekijk onze Junioruniversiteit premium pagina.


Expert: Kijken vanuit kindperspectief [PREMIUM]

Bart: ‘Alle kinderen willen het liefst gewoon naar school. Ze willen erbij horen, voelen dat ze zelfbeschikking hebben en ontdekken dat ze iets kunnen: relatie, autonomie en competentie.’ ‘Hé, zit je nu alwéér naar buiten te kijken? De les is hier hoor, in het lokaal!’ De meester verheft zijn stem om de boodschap kracht bij te zetten. Met een zucht draait Mario zijn hoofd weer richting het bord. In zijn ooghoek ziet hij echter nog net hoe de puppy schattig met het baasje meeloopt de wijk in. Hij hoopt zelf ook een puppy te krijgen. ‘Misschien,’ zei mama, ‘wanneer het […]


Verder lezen?

Dit bericht is alleen beschikbaar voor Junioruniversiteit premium leden. Meer weten of direct een abonnement afsluiten? Bekijk onze Junioruniversiteit premium pagina.


Inspiratieblog: Leesbevordering deel II

Reina Loonstra is leerkracht van groep 6/7 op CBS de Eker in Anjum. Ze heeft een grote liefde voor het kinderboek. In haar vrije tijd leest ze dan ook graag jeugdliteratuur. Die liefde voor lezen deelt ze met de kinderen in haar klas. Reina merkte aan het begin van het schooljaar dat ze in haar […]

Inspiratieblog: Speel een (gezelschaps)spel!

Wist je dat Junioruniversiteit in samenwerking met Heutink Onderwijs educatieve spellen ontwikkelt? En wist je dat de kans heel groot is dat de spellen die je thuis in de kast hebt staan ook aansluiten bij een leerdoel in je klas? Spelletjes spelen kan naast een gezellig, ook een leerzaam moment zijn. In deze blog vertelt […]

Expert: Tastbaar rekenen: de betekenis van getallen voelbaar maken [PREMIUM]

Stel, je wekker gaat om 6:45 uur. Je snoozet met de knop nog 7 minuten. Dan spring je onder de douche, die per minuut 6 liter water verbruikt. Je meet precies 4 koffieschepjes bonenpoeder af en vult het reservoir tot het juiste streepje met water. Hoeveel tijd heb je nog voor de bus vertrekt? Je kijkt op je telefoon… Lees hier de opgemaakte PDF versie van het artikel. Jouw ochtendritueel zit bomvol rekenen. In dit geval tijdrekenen, inhoud en breuken (streepjes op de koffiepot). En dat is niet zo gek. Voordat je op school bent, heb je onbewust al tientallen […]


Verder lezen?

Dit bericht is alleen beschikbaar voor Junioruniversiteit premium leden. Meer weten of direct een abonnement afsluiten? Bekijk onze Junioruniversiteit premium pagina.


Werken met leerlijnen [PREMIUM]

Agnes Dijkstra is ambassadeur van Junioruniversiteit en werkt op KC Hendrik Wester in Oude Pekela. Ze werkt in groep 3 en is daarnaast onderbouwcoördinator. In deze blog vertelt ze over een beredeneerd aanbod, het werken aan de hand van leerlijnen en hoe dit vorm krijgt in haar groep 3. Beginsituatie Al een aantal jaren merkten […]