Het einde van het schooljaar is in zicht en misschien ben je al vooruit aan het kijken naar het nieuwe jaar. Een mooi moment om kennis te maken met Junioruniversiteit en om geïnspireerd te raken hoe je de producten in je onderwijs in kan zetten. Mijn naam is Nena Heesakkers, ambassadeur bij Junioruniversiteit en leerkracht bij Stichting Rijdende School waar ik lesgeef aan kinderen van groep 1 tot en met 8. In deze blog vertel ik je wat de voordelen zijn van het werken met Junioruniversiteit.
Junioruniversiteit is nu twee jaar live en in die tijd zijn er al veel verschillende projecten geschreven, actiebladen uitgewerkt, spellenpakketten gepubliceerd, en zijn de spellingspakketten in opkomst. Hieronder lees je het verschil tussen deze producten en geef ik samen met de andere ambassadeurs inspiratie hoe je deze in kunt zetten.
Projecten
De projecten van Junioruniversiteit worden geschreven vanuit een kinderboek. Het betekenisvol leren rondom een (wereldoriënterend) thema staat hierin centraal. Uitgangspunt van een project is het creëren van een hoge betrokkenheid door de nieuwsgierigheid te prikkelen en het verzorgen van kennisoverdracht. Door dit aan een thema te koppelen, geeft het hen kapstokken om nieuw aangeleerde kennis en vaardigheden aan op te hangen. De rode draad die in alle projecten is verwerkt voegt een terugkerend en motiverend element toe die de kinderen gedurende het project meeneemt langs de verschillende lessen en activiteiten.
Gemiddeld werk je zo’n drie à vier weken aan een project. Ondanks dat de nadruk ligt op wereldoriëntatie, worden er ook activiteiten aangeboden voor bewegend leren, rekenen en taal. Deze activiteiten sluiten aan bij de ontwikkelingsfase van de kinderen uit de groep waarvoor het project is geschreven. Zo zijn er in het project De geheimen van bomen voor groep 5-6 samengestelde woorden meegenomen en het automatiseren van tafels door middel van een bewegend leren activiteit.
En wist je dat in elk project zogeheten ‘groeifases’ zijn opgenomen? Hiermee wordt er rekening gehouden met de verschillende fasen van ontwikkelingen die je binnen je groep kan hebben. In het project Dolfje Weerwolfje voor groep 4 zit een activiteit waarin de kinderen kippen moeten stelen. Twee kippen samen moeten in totaal als uitkomst 50 hebben. In de bijlagen zijn cijfers opgenomen in verschillende kleuren om aan te sluiten bij de groeifase passend bij jouw groep. En zo kunnen alle kinderen meedoen aan de activiteit, ieder op het eigen niveau.
Actiebladen
Komt het even niet uit om een volledig project voor een aantal weken uit te voeren? Kies dan voor de actiebladen. Deze pakketten maken geen gebruik van een boek, sluiten aan bij de lesdoelen van een specifiek leerjaar en zijn flexibel inzetbaar. Daarbij zitten actiebladen de lees-, taal- en rekenmethode niet in de weg, maar zijn ze gemaakt ter aanvulling en om verrijking te bieden.
Actiebladen zorgen ervoor dat kinderen handelend bezig zijn. De uitkomsten liggen niet vast, maar zijn variabel. Dit in tegenstelling tot werkbladen, waarbij de antwoorden vaak wel vast liggen. Kinderen kunnen zelfstandig met de bladen aan de slag en door de wisselende inhoud, kan een blad iedere keer anders uitpakken.
Er zijn actiebladen op het gebied van rekenen en taal verschenen voor de start van groep 3, maar ook een pakket rekenen voor midden-eind groep 3. In dit laatste pakket zit een activiteit rondom klokkijken opgenomen. Wil je de kinderen hier meer mee laten oefenen, dan zijn de actiebladen klokkijken een aanrader, welke geschreven zijn voor groep 4 en 5. En wat dacht je van het inslijpen van de keersommen voor deze groepen. Kinderen kunnen bij deze activiteiten zelf kiezen met welke tafels ze oefenen. Ze kunnen hun eigen ‘Kleuren op nummer’ kleurplaat maken, een doolhof invullen om de basketbal bij de basketballer te brengen, rekenen met prijzen bij het actieblad ‘Boodschappen doen’ en zo zijn er nog 9 verschillende activiteiten in dit pakket beschreven.
Ze deze bladen in als inloopwerk, voor op het planbord, een activiteit als kinderen klaar zijn met hun reguliere werk, in een circuit en/of tijdens de herhalingsdagen die veel methodes hebben opgenomen. Gemakkelijk in te zetten in een enkele groep, maar ook ideaal in te bouwen in combinatiegroepen. De pakketten Sommenstad en Spellingstad zijn zelfs geschreven voor groep 3, 4 en 5 en daarmee krijg je dus met één download een omvangrijk pakket voor terug.
Spellenpakketten
Het werken aan doelen hoeft niet altijd een saaie gebeurtenis te zijn. Herhaling is het toverwoord en in de spellenpakketten zijn activiteiten beschreven waarmee kinderen spelenderwijs eindeloos kunnen blijven oefenen. Voor groep 3 is een spellenpakket geschreven voor de Sinterklaastijd, waarbij de kinderen worden gestimuleerd om mee te denken met Sinterklaas en zijn pieten. Of gooi er een oranje sausje overheen met het Koningsdag pakket boordevol oer-Hollandse spellen met een leuke twist. In groep 4 kun je niet om het aanleren van de tafels heen en is er, naast de actiebladen, ook een pakket voor het inoefenen van deze keersommen geschreven met maar liefst tien werkvormen.
Kraak de code
Voor de hoogste groepen, groep 7 en 8, zijn er Kraak de Code pakketten geschreven. Deze zijn al verschenen in de onderwerpen Tweede Wereldoorlog, waarbij de kinderen de Duitsers dwarsbomen, en Natuurverschijnselen, waarin ze met Nadine Natuur een wereldreis maken. Dit product is te vergelijken met een Escape Room. De kinderen lossen allerlei puzzels op om uiteindelijk de code of opdracht te kraken. Met de aanschaf van deze downloads kun je met weinig middelen en voorbereiding de kinderen de belevenis geven van een heuse Escape Room.
Spellen
Naast digitale downloads brengt Junioruniversiteit ook spellen uit, welke te koop zijn bij Heutink. Er zijn kleimatten ontworpen om het leren te stimuleren om tot geweldige ontdekkingen te laten komen. Oefen met begin- en eindklank met het spel ‘Letterbus’ en ga de strijd aan met de ‘Rekenmonsters’ door met sommen zoveel mogelijk snoepjes in je eigen pot te verzamelen en de monsters tegen te houden.
Niet alleen ik, maar ook mijn mede-ambassadeurs zijn reuze-enthousiat over de producten van Junioruniversiteit:
Juf Meriël: “Ik werk graag met Juniorunversiteit omdat de projecten compleet zijn, dit bespaart veel tijd. En daarbij zijn de projecten aansprekend en betekenisvol, waardoor het thematisch werken succesvol en gemakkelijk is.”
Juf Nadia: “Ik werk met Junioruniversiteit omdat ik daarmee op een eenvoudige wijze zaakvakken kan koppelen aan lezen en rekenen. De projecten zitten bomvol activiteiten die voor hoge betrokkenheid van de kinderen zorgen.”
Ik hoop dat ik je heb geïnspireerd om aan de slag te gaan met één van de producten van Junioruniversiteit. Nieuwsgierig geworden? Bekijk dan het gehele aanbod op de website.
Wil je meer van mij zien? Volg me dan op Instagram @juf.nena waar ik regelmatig een product in actie laat zien.