Projecttips voor de Kinderboekenweek 2025: Vol avontuur!

Van 1 tot en met 12 oktober is het tijd voor de Kinderboekenweek. Het thema van deze 71e editie is ‘Vol avontuur!’. Elk jaar bieden deze weken een kans om kinderen op een speelse manier te betrekken bij literatuur en hun verbeelding te prikkelen. Maar hoe vertaal je het thema van de Kinderboekenweek naar boeiende en leerzame lessen? In deze blog tippen we je alle projecten die passen bij het thema van 2025. Of je nu in de onderbouw, middenbouw of bovenbouw lesgeeft, je vindt hier gegarandeerd iets wat aansluit bij jouw klas en leerdoelen. Laat je inspireren en ontdek hoe je de magie van de Kinderboekenweek kunt gebruiken om lezen en leren tot een avontuur te maken!

Groep 1-2

Ben je op zoek naar tips rondom projecten voor de kleuters? Neem dan een kijkje op de site van Kleuteruniversiteit.nl. Ook zij hebben een inspiratieblog vol met tips!

Groep 3

Op het vliegveld

In dit project leren de kinderen spelenderwijs alles over het vliegveld en het maken van een reis met het vliegtuig. Ga mee op dit avontuur en laat de kinderen door middel van spel activiteiten betekenisvoller maken. Richt deze spelhoeken samen in en gebruik de lessen en suggesties uit het project om nieuwe spelimpulsen te geven. Dit project is geschreven bij het boek ‘Op het vliegveld’ in de ‘Wat gebeurt er?’ reeks van Penny Worms en Skylar White.

De rode draad van het project leert de kinderen van alles over het reilen en zeilen op een vliegveld en ook de procedure rondom een vliegreis komt aan bod. Hoe dit allemaal in z’n werk gaat, wordt stap voor stap duidelijk aan de hand van drie personages uit het boek die worden gevolgd. Tijdens de lessen worden er reiscodes gekraakt waardoor er nieuwe informatie wordt ingewonnen. Elke reiscode bevat een letter waarmee uiteindelijk de reiscode kan worden gekraakt. De kinderen sluiten het project af door de procedure van de vliegreis samen met een ouder of verzorger uit te voeren waarin zij alle geleerde handelingen die op een vliegveld plaatsvinden laten zien.

De Haven

Dit project voor groep 3 neemt de kinderen mee op ontdekkingstocht in de haven. Ze leren alles over de verschillende beroepen binnen de haven, welke werkzaamheden hierbij komen kijken, het dierenleven en waar de schepen vandaan komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Willewete De Haven‘, geschreven door Sanne Ramakers en Merel de Vink en geïllustreerd door Hélène Jorna. Bij dit project vind je ook een origineel liedje, Stapel op containers, in MP3-formaat, dat speciaal voor dit project is geschreven door Jeroen Schipper.

In dit project staat het ontdekken van de haven centraal. De kinderen leren welke beroepen er verbonden zijn aan de haven, bekijken de verschillende processen die er plaats vinden en ontdekken het leven onder water. Het project biedt voldoende kansen om te koppelen aan thema’s als ‘beroepen’ en ‘water’. Naast de wereldoriënterende lessen vind je in het project een aantal lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken heeft voor veel kinderen een positieve uitwerking. Diverse reken- en taaldoelen zijn gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij ‘de haven’ altijd centraal staat. Zo helpen de kinderen de douane met het controleren van de goederen en innen ze als echte havenmeesters het havengeld.

Wilde dieren

In dit project leren de kinderen alles over de wilde dieren van de savanne. Ze kruipen in de rol van een ranger en komen van alles te weten over de dieren. Ze bekijken verschillende diersoorten, hun leefgebied en ze ontdekken welke dieren er uit een ei komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Wilde dieren van de savanne’, samengesteld door Marja Baeten en het WNF en geïllustreerd door Gertie Jaquet.

Het project bevat lessen wereldoriëntatie, waarin zij alles te weten komen over de savanne. Zo leren ze hoe de savanne eruit ziet, wat voor klimaat er is en hoe de regen eigenlijk ontstaat. Ook leren zij alles over de dieren van de savanne, hoe ze geboren worden, wat ze kunnen en wat ze eten. In het project vind je eveneens lessen voor bewegend leren. Deze manier van verwerken zorgt in onze ervaring bij veel kinderen voor enthousiasme en betrokkenheid. Er zijn diverse reken- en taaldoelen gekoppeld aan actieve werkvormen, waarbij altijd een terugkoppeling is naar het boek. Zo wordt er gerekend met de krokodillenbek, leggen de kinderen een eierparcours af waarbij ze de woorden met een ei oefenen en speuren zij naar dierenvachten terwijl zij rekensommen oplossen.

Groep 4

Punkertje

In dit eigenwijze en avontuurlijke project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Punkertje, zij pakt alles op haar eigen manier aan en laat haar mening horen. De kinderen lezen zelf het boek en beleven de avonturen in de supermarkt van Kaat en de rechtszaak met de Dame en de Heer. Het project is geschreven bij het boek ‘Punkertje’ van Erik van Os & Elle van Lieshout met illustraties van Hugo van Look.

Dit project is opgebouwd uit lessen over burgerschap, taal, rekenen en bewegend leren. De kinderen leren wat biologische ouders zijn, welke rechten een kind heeft, hoe een rechtszaak in zijn werk gaat en wat argumenten zijn. Daarnaast leren ze ook hoe je, net als Punkertje, kunt leren lezen en rekenen in een supermarkt. In elke les schrijven de kinderen een eigenwijze of bijzondere situatie uit het gelezen hoofdstuk op een gekleurde strook. Deze strook plakken zij op een papieren strook, waardoor gedurende het project een Punkertje muts ontstaat. Deze Punkertje muts zetten de kinderen op tijdens de feestelijke afsluiting van het project.

Naast de lessen zijn suggesties voor het werken in hoeken opgenomen waardoor het project nog meer tot leven komt. In de spelhoek Koop bij Kaat werken de kinderen in de supermarkt van Kaat. Hier kopen en verkopen ze boodschappen maar zorgen ook voor een prijslijst, een kloppende kassabon, rekenen ze met wisselgeld en worden voor Punkertje meubels op maat gemaakt. In de spelhoek De rechtbank spelen de kinderen een rechtszaak na waarbij aandacht is voor de verschillende rollen en taken in de rechtbank. Deze manier van werken brengt de doelen uit de gegeven lessen samen en zorgt voor hoge betrokkenheid en enthousiasme bij de kinderen.

Groep 3 en 4

Dinosaurussen

Wat is er nou avontuurlijker dan de tijd van de dinosaurussen? Zowel voor groep 3 als voor groep 4 hebben we een project rondom dit thema. Beide projecten zijn geschreven rondom het boek ‘Wow! Dino’s, Het raadsel van de reuzen’ van Mack van Gageldonk.

Dino’s – Groep 3 

De rode draad van het project leert de kinderen over de verschillende kenmerken van dinosaurussen en hun manieren van leven. Ook de voorlopers van de dinosaurussen en de dieren die ná dit tijdperk hebben geleefd worden besproken. Het bijhouden van deze kenmerken gedurende het project gebeurt aan de hand van ontdekkingsposters. Elke ontdekkingsposter heeft een afdekblad en tijdens een les wordt deze verwijderd. De ontdekkingsposter is dan zichtbaar en op deze manier worden de kenmerken ontdekt. De kinderen sluiten het project af met het ontwerpen van hun eigen dinosaurus aan de hand van de aangeleerde kenmerken.

De activiteiten staan in het teken van bewegend leren, rekenen en taal. De kinderen gaan in verschillende activiteiten aan de slag met getalbegrip met dino eieren, het meten van een dinosaurus, kennismaken met de letter /d/, woordrijen lezen met woorden uit het boek en het lezen informatieve teksten.
Om het project echt tot leven te laten komen, geven we verschillende spelsuggesties. We zijn er van overtuigd dat het spel bijdraagt aan het opnemen van de kennis en de kinderen hierdoor echt in de rol kruipen van een paleontoloog. Dit daagt uit tot ontdekkend leren in samenspraak met elkaar, waardoor het thema tot leven komt. Daarnaast biedt dit project nog een volledige spelinloop zodat er bij de start van de dag al thematische gewerkt kan worden. Hierin komen verschillende vakgebieden en dus vaardigheden aan de bod.

Het raadsel van de reuzen – Groep 4

Als echte paleontologen gaan de kinderen op expeditie en verrichten onderzoek naar het tijdperk van de dinosaurussen. Een fascinerend tijdperk waar vandaag de dag nog steeds nieuwe ontdekkingen over worden gedaan.

Dit project is gebaseerd op het principe van een escaperoom, in het onderwijs ook wel Kraak de code genoemd. Door het oplossen van verschillende raadsels wordt de code van een kist gekraakt. Het grote verschil tussen dit project en een Kraak de code is de tijdsduur. Dit project neemt een aantal weken in beslag; een zogenaamde Kraak de code XL. De kinderen ontdekken tijdens verschillende taal-, reken-, wereldoriëntatie- en spellessen negen dinosaurussen. Regelmatig bevatten de lessen een bewegend leren element, zodat de kinderen actief bezig zijn. Met de namen van de negen gevonden dinosaurussen kunnen de juiste puzzelstukken worden bemachtigd. Uiteindelijk bevat de puzzel de oplossing voor het kraken van de code van een kist met daarin een paleontologendiploma.

Naast dat het kraken van de code ervoor zorgt dat kinderen actief bij het thema worden betrokken, doet deze werkvorm ook een beroep op het creatief en probleemoplossend denkvermogen. Tevens worden diverse samenwerkingsvaardigheden getraind. Door het bijhouden van een logboek krijgen de kinderen inzicht in hoe zij deze vaardigheden ontwikkelen. Dit is een groeidocument waar alle verwerkingen van het project in worden verzameld. Een mooi naslagwerk om aan het eind van het project mee naar huis te nemen.

Groep 5-6

Reis rond de wereld

In dit avontuurlijke project gaan de kinderen de uitdaging aan om binnen 80 dagen een reis om de wereld te maken. Ze maken kennis met de werelddelen, steden, natuurgebieden en wereldwonderen en presenteren de opgedane kennis om de uitdaging te winnen. Dit project is geschreven bij het boek ‘Reis om de wereld’ van Mack van Gageldonk.

Het project start met de komst van de directie in de groep die beweert dat het niet mogelijk is om in 80 dagen te leren over alle werelddelen. De groep durft de uitdaging aan te gaan om het tegendeel te bewijzen! Wat volgt is het bepalen van de route voor de reis om de wereld. Deze wordt getekend op de wereldkaart en in de klas opgehangen.

Vervolgens worden er activiteiten aangeboden, passend bij de zeven werelddelen. Zo ontdekken de kinderen de natuurreservaten van Noord-Amerika, passen ze de werking van de zonnewijzer van de Inca’s uit Zuid-Amerika zelf toe op het schoolplein, wordt er een kwartet gemaakt van de grote steden in Europa, maken ze een maquette van een Afrikaanse savanne, bouwen ze de Chinese muur in Azië op schaal na, verdiepen ze zich in de bijzondere dieren die in Australië leven en houden ze de pinguïn eieren op Antarctica warm. Het materiaal dat de kinderen tijdens het project ontwikkelen, hangen ze op of plaatsen ze bij de ‘Reis om de wereld wand’ waardoor de reis van de groep inzichtelijk wordt.

Om het project nog meer tot leven te laten komen wordt er in het project een suggestie gedaan voor een inloop met wereldse spelactiviteiten in het thema Reis om de wereld en werelddelen. Laat de kinderen, wanneer zij aan het begin van de dag op school komen, direct starten met een inloopspel. Dit zorgt voor directe betrokkenheid, enthousiasme en een inhoudelijke start van de dag.

Alles wat (niet) mag

Tijdens dit project voor groep 5 en 6 leren de kinderen alles over het werk van de politie. Net als Ellie Lust dat met haar tv-programma’s doet, informeren zij het publiek over het werk van de politie. De informatie die de kinderen hiervoor nodig hebben, halen ze uit het boek ‘Alles wat (niet) mag’ van Stine Jensen en Ellie Lust. Dit lespakket gebaseerd op het boek bevat een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap, taal- en rekendoelen.

Een project waarin kinderen aan de hand van dagelijkse situaties nadenken over de regels en afspraken in Nederland. Mag je bijvoorbeeld een brood stelen als je echt honger hebt en geen geld hebt om er een te kopen? De kinderen worden uitgedaagd om onder andere hierover een mening te vormen en ontdekken dat de mening van een ander kan verschillen.Tijdens dit project ontdekken ze ook wat de wet zegt. Aan de hand van situaties die Ellie Lust tijdens haar werk als agent meemaakte, ontdekken zij wat de politie in verschillende situaties kan en mag doen. Mag de politie bijvoorbeeld een deur intrappen als er achter die deur een dier in nood is?

Naast een groot aantal activiteiten gericht op burgerschap komen de taal- en rekendoelen ook aan bod. Zo oefenen de kinderen hun leesbegrip door het gevolg van bepaalde misdrijven in een tekst op te zoeken. Ze schrijven een krantenartikel en oefenen de spelling van woorden met /-tie/. Tijdens het uitwisselen van meningen worden staafdiagrammen gemaakt. Ze maken een kostenberekening van politie interventies en oefenen met het maken van een cirkeldiagram.

Verhalend door de provincies

In dit project voor groep 5 en 6 wordt de topografie van de provincies van Nederland in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit goedgevulde project met veel bijlagen is geschreven bij het boek ‘Van bij ons’, samengesteld door Margot Senden. De volksverhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.

In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de provincies van Nederland. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde en kunstzinnige vorming. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.

In de startactiviteit maken de kinderen kennis met de twaalf verdwaalde hoofdpersonen uit het boek. Ze komen aan de hand van een QR-code speurtocht meer over hen te weten. Elke les start met het voorlezen van een volksverhaal. In het verhaal zitten hints verstopt over de woonplaats van een van de hoofdpersonen. De kinderen plakken de afbeelding van een hoofdpersoon op de juiste provincie op de verzamelkaart. Hierdoor maken we de aangeboden provincies visueel. Bij de slotactiviteit noteren ze kenmerken of herinneringen op de verzamelkaart om de provincies goed te kunnen onthouden.

Rekenmysterie: De Noorse schat

Dit project is geschreven bij het werkboek ‘Rekenmysterie 1 – de Noorse schat’ van Sarah Brusell en Renate Potter. In dit project werken de kinderen toe naar een eigen rekenmysterie: een spannend en grappig verhaal vol rekenraadsels. Ze denken na over de verhaallijn, de personages, de omgeving en verzinnen rekenraadsels die het verhaal ondersteunen.

Dit project bestaat uit veertien vaste lessen, opgebouwd uit één klassikale startactiviteit, twaalf individuele opdrachtkaarten en één klassikale slotactiviteit. In de opdrachtkaarten werken de kinderen zelfstandig toe naar het maken van een eigen rekenmysterie.
De startactiviteit is klassikaal, je helpt de kinderen op weg en gezamenlijk kiezen jullie een thema waarmee ze gaan werken. Dit thema wordt door middel van opdrachtkaarten uitgediept en beetje bij beetje krijgt het rekenmysterie vorm. De kinderen plannen zelf wanneer ze met het rekenmysterie aan de slag gaan, bijvoorbeeld als klaartaak of tijdens het zelfstandig werken. Door middel van de opdrachtkaarten denken de kinderen na over de hoofdpersonen, bedenken ze rekenraadsels en maken ze een schatkaart. De afsluitende les zal ook klassikaal plaatsvinden: de kinderen delen hun rekenmysteries met de rest van de klas. De mooiste twee rekenmysteries kunnen worden opgestuurd naar de auteur van het werkboek, Sarah Brusell. Wie weet wordt een van de ideeën uitgewerkt tot een écht rekenmysterieboek!

Groep 7-8

Verhalend door de wereld

Een lesprojecten reeks bij de verschillende werelddelen. In elke project komt een werelddeel aan bod. Het voorbeeld hiernaast toont het project rondom Noord- Amerika.

Ook in deze projecten wilde ik topografie in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aanbieden. Wereldoriëntatievakken worden op veel scholen al betekenisvol en in samenhang aangeboden. Maar topografie blijft vaak een vak waarbij het enkel gaat om landen, plaatsnamen, rivieren en gebieden uit het hoofd leren. Bij Junioruniversiteit zijn we ervan overtuigd dat dit anders kan en zorgen we voor context zodat het meer betekenis voor de kinderen krijgt. In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de staten en landen van Noord-Amerika. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis en natuuronderwijs. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.

Verhalend door Europa

In dit project voor groep 7 en 8 wordt de topografie van Europa in een betekenisvolle context en in samenhang met andere vakken aangeboden. Dit project is geschreven bij het boek ‘Voorbij de horizon’, geschreven door Arend van Dam en geïllustreerd door Alex de Wolf. De verhalen uit dit boek vormen de rode draad in het project.

In dit project ontwikkelen de kinderen een mental map bij de landen van Europa. Topografie wordt in samenhang aangeboden met taal, rekenen, geschiedenis, aardrijkskunde, natuuronderwijs en kunstzinnige vorming. In deze lessen zit het werken met topografiekaarten op een betekenisvolle manier verwerkt.

De verhalen uit het boek Voorbij de horizon vormen de rode draad in dit project. In elk verhaal staat een land centraal en worden de bijzonderheden uit dat land benoemd vanuit het perspectief van een kind. Burgerschapsonderwijs speelt een grote rol in dit project. De kinderen leren over hoe Europa wordt bestuurd, dat landen verschillende belangen hebben, over de rechten van het kind en bovenal krijgen ze kennis van de leefsituaties van kinderen in andere Europese landen.

In de startactiviteit maken de kinderen kennis met de Dag van Europa, een feestdag om stil te staan bij het feit dat de Europese Unie ooit is opgericht om de vrede in Europa te bewaren en om alle burgers in de EU een goede levensstandaard te kunnen garanderen. Gedurende het project worden materialen gemaakt en activiteiten gedaan die bijdragen aan de slotactiviteit, het zelf organiseren van De Dag van Europa in de klas.

Rekenmysterie: Race door Europa

Ga met Marek, Bobby en Iva mee om de race door Europa te winnen en wordt een Europa-expert. De kinderen werken samen en leren stap voor stap meer over een eigen gekozen projectland. Met als doel: het maken van een eigen rally. Dit project is geschreven bij het werkboek ‘Rekenmysterie 3 – Race door Europa’ van Sarah Brusell en Renate Potter.

Race door Europa is het derde rekenmysterie in de serie. Het is niet zomaar een verhaal, maar het is een werkboek waarin de lezer bepaalt hoe het verhaal verdergaat. Door het oplossen van allerlei rekenraadsels komt de lezer steeds verder in de race. Maar dat gaat niet zonder uitdagingen: de hoofdstukken staan kriskras door elkaar en als je niet oplet, neem je de verkeerde afslag! Gelukkig staat Wiskunstenaar Erik voor je klaar om uitleg te geven en je op de goede weg te houden.

Dit project bestaat uit tien lessen opgebouwd uit één klassikale startactiviteit, acht opdrachtkaarten en één klassikale slotopdracht. Elke opdrachtkaart start met een klassikale introductie. Hierna werken de kinderen in groepen verder, met als doel: het maken van een eigen schoolrally. In de startactiviteit leren de kinderen werken met een atlas en verdelen zij de landen over de groepen. In de opdrachtkaarten die volgen, vergaren de kinderen steeds meer kennis over het projectland. Aan de hand van aardrijkskundige principes zoals de geografische vierslag, multiperspectivisch kijken, verschillende schaalniveaus en voortgezet kaartlezen, verdiepen de kinderen zich tijdens het klassikale gedeelte in het onderwerp van de opdrachtkaart. Hierna is het tijd om zelf aan de slag te gaan en informatie te verzamelen voor in de infographic, die ze elke les aanvullen. In de laatste les maken de kinderen een schoolrally: een speurtocht door de school, vol rekenraadsels en weetjes.

Het begint met een droom

In dit mooie project voor groep 7 en 8 leren de kinderen alles over hun eigen kwaliteiten en interesses aan de hand van droomverhalen van bekende vrouwen. Een project wat vele burgerschapsdoelen behelst en de kinderen laat nadenken over een passende toekomstdroom. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Het begint met een droom’ van Babs Gons & Femme ter Haar.

n het boek Het begint met een droom staan de verhalen van 20 heldinnen, van vroeger en nu. Ze hadden allemaal een droom en hebben hard gewerkt om deze te bereiken. Niet alleen door hun doorzettingsvermogen en hun geloof in zichzelf, maar ook doordat zij wisten waar hun kracht lag. De kinderen ontdekken aan de hand van de verhalen van deze helden waar zij zelf goed in zijn en wat zij leuk vinden.

Tijdens het project gaan de kinderen aan de slag met de verschillende dromen van deze vrouwen. Zij nemen tutorials op zoals vlogster Nikkie de Jager, bestuderen de sterren zoals Ewine van Dishoeck of schrijven verhalen zoals als schrijfster Annie M.G. Schmidt. Ondertussen leren zij onder andere over verschillende leenwoorden en weetwoorden, werken met een assenstelsel, met het metriek stelsel en het bedenken van een verhaal met een duidelijke verhaalopbouw. Daarnaast bevat het project doelen rondom burgerschap, aangeboden in de betekenisvolle context van deze verhalen.

Kraak de code: natuurverschijnselen

Nadine Natuur heeft een wereldreis gemaakt langs verschillende wonderlijke natuurverschijnselen. Onderweg heeft ze hints en opdrachten achtergelaten om de code van haar kist te kraken. De kinderen gaan dezelfde wereldreis maken, kraken de codes en voltooien de opdrachten om achter de code te komen.

Kraak de Code is vergelijkbaar met een Escape Room. Spelers lossen allerlei puzzels op om uiteindelijk de code of opdracht te kraken. Met deze Kraak de Code voor groep 7 en 8 kun je met weinig middelen en voorbereiding de kinderen de belevenis geven van een Escape Room.

raak de code is een mooi voorbeeld van hoe gamification de motivatie en betrokkenheid van kinderen kan versterken. Bij gamification worden spelelementen ingezet en als didactiek gebruikt om activiteiten actiever, uitdagender en betekenisvoller te maken. Kraak de code is een ideale manier om aan de 21st century skills te werken: samenwerken, kritisch en probleemoplossend denken, creativiteit, leiderschap, communicatie. Deze vaardigheden komen geregeld aan bod bij de verschillende opdrachten.

Elke Kraak de Code opdracht heeft een thema en elk thema heeft een verhaal. De opdrachten zijn gekoppeld aan het verhaal. De kinderen zullen de ene opdracht sneller doorlopen dan de andere. Zo kun je bijvoorbeeld door middel van een simpele rekencode te kraken een stap dichterbij de oplossing komen of kun je door het oplossen van een ingewikkelde puzzel, waarbij je veel dingen op internet moet opzoeken, een eerste slot van een kist open krijgen. Dat is per Kraak de Code opdracht verschillend.