Projecttips voor de Kinderboekenweek 2024: Lekker eigenwijs!

De Kinderboekenweek van 2024 vindt plaats van 2 oktober t/m 13 oktober en thema is ‘Lekker eigenwijs‘. Binnen dit thema kun je werkelijk alle kanten op! Natuurlijk biedt Junioruniversiteit je superleuke, leerzame en vooral lekkere eigenwijze projecten waarbij een hoge betrokkenheid van de kinderen voorop staat. In deze blog geven we je tips voor projecten die je tijdens de Kinderboekenweek uit kunt voeren en geven we een tipje van de sluier over welke projecten er nog aankomen! Voor welk project kies jij?

Groep 3 en 4

1. Dolfje Weerwolfje – groep 3

In dit project beleven de kinderen avonturen in het bos samen met Dolfje Weerwolfje en Flier. Ze leren het verschil tussen dag- en nachtdieren, over verschillende huizen van dieren en over verschillen en gelijkenissen tussen elkaar. Een ideaal project voor het eerste half jaar in groep 3. Dit project maakt gebruik van de AVI-boeken ‘Pak me dan!’ en ‘Ik ben net als jij’, geschreven door Paul van Loon en geïllustreerd door Hugo van Look.

‘Heel leuk dat de boeken die voor het project gebruikt worden passend zijn bij het niveau in groep 3 waardoor je deze dus ook kan gebruiken voor klassikaal lezen waarna je met elkaar aan de slag kunt met de opdrachten uit het project.’

2. Dolfje Weerwolfje – groep 4

In dit project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Dolfje Weerwolfje, die op zoek is naar nieuwe vrienden en gaan ze met Dolfje op zoek naar hun eigen identiteit. Vragen als: Wie ben ik? Waar ben ik goed in? Wie zijn mijn vrienden? En wat betekent vriendschap voor mij? worden gedurende dit sociaal emotionele project beantwoord. Het project wordt afgesloten met een talentenshow waarbij iedereen zijn eigen talent presenteert. Het project is geschreven bij het boek ‘Dolfje Weerwolfje‘ van Paul van Loon met tekeningen van Hugo van Look.

‘Dit project vind ik echt fantastisch! De brieven spreken de kinderen erg aan en de verwerking in de vriendenboekjes is ook fijn. En een hele fijne bijkomstigheid van dit project: de kinderen zijn gemotiveerd om te lezen! De Dolfje Weerwolfje boeken zijn niet aan te slepen. Leespromotie ten top dus!’

3. Dit is Nederland – groep 3/4

Een project over eigenwijze Nederlanders, dat belooft wat! Heb je wel eens stil gestaan bij het feit dat Nederlanders een heel eigenwijs volkje zijn? In dit project leren de kinderen alles over Nederland, de verschillende culturen, de gebruiken en gewoontes die zo typisch zijn voor ons land. Dit project is gemaakt bij het boek ‘Dit boek gaat over Nederland‘, geschreven door Kristi Freijssen, met illustraties van Agnes Loonstra. Het project bevat tevens een speciaal lied in MP3 formaat van Jeroen Schipper.

Groep 4

4. Punkertje – groep 4

In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen kennis met Punkertje, zij pakt alles op haar eigen manier aan en laat haar mening horen. De kinderen lezen zelf het boek en beleven de avonturen in de supermarkt van Kaat en de rechtszaak met de Dame en de Heer. Het project is geschreven bij het boek ‘Punkertje’ van Erik van Os & Elle van Lieshout met illustraties van Hugo van Look.

5. De NEEhoorn – groep 4

Zeggen de kinderen in jouw groep weleens NEE? In dit project mag dat!

In dit eigenwijze project voor groep 4 maken de kinderen hun eigen keuzes en gaan ze op reis door het Rijk der Dromen. In dit project leren de kinderen hoe zij hun grens aan kunnen geven en de eigen mening te verwoorden. Het project is geschreven bij het boek ‘De NEEhoorn’ van Marc-Uwe Kling en Astrid Henn.

 

Groep 4 en 5

6. De dappere ridster – groep 4/5

In dit project nemen de kinderen deel aan een project van de burgemeester, waarbij ze de rol van ridster aannemen. Ze leren te denken in oplossingen, rekening houden met anderen, moedig zijn maar ook na te blijven denken. Het project is geschreven bij het boek ‘Avonturen van de dappere ridster‘ van Janneke Schotveld met illustraties van Milja Praagman.

7. Is dat kunst? – groep 4/5

In dit creatieve project word je meegenomen in de wereld van de moderne kunst. De kinderen leren wat kunst is, ontdekken dat zij zelf kunstenaar zijn, houden een portfolio bij en vullen gezamenlijk een museum die feestelijk geopend wordt. Het project is geschreven bij het boek ‘Is dàt kunst?’ van Thijs Demeulemeester en Aart-Jan Venema.

‘Een leuk opgebouwd project dat start in een leeg museum. Kinderen staan meteen aan en hebben zin om aan de slag te gaan in de hoek ‘het atelier’ om kunst te maken voor het museum. Door dit project te volgen komen de kinderen in aanraking met veel verschillende soorten kunst: oude kunst tot moderne kunst. Door het maken van het eigen portfolio hadden de kinderen echt iets tastbaars van dit thema. Wij hebben ervoor gekozen om dit aan het eind van het thema te presenteren aan ouders. Een groot succes!’

 

 

Groep 5 en 6

8. Alles over wie ik ben

In dit sociaal-emotionele project voor groep 5 en 6 worden kinderen aangezet tot nadenken, voelen en filosoferen, zodat ze zich bewust worden van de verschillende kanten van hun identiteit. De activiteiten zijn gebaseerd op het boek ‘Alles over wie ik ben’ van Stine Jensen met illustraties van Marijke Klompmaker.

‘Wat een ontzettend leuk project om op sociaal emotioneel gebied aan de slag te gaan! Aan de hand van het boek “Alles over wie ik ben” kun je samen met de leerlingen gaan kijken naar onder andere  gemeenschappelijke eigenschappen. Heel leuk om te zien hoe leerlingen die denken heel verschillend denken te zijn toch meer overeenkomsten hebben dan ze dachten.’

Groep 7 en 8

9. Het begint met een droom

In dit mooie project voor groep 7 en 8 leren de kinderen alles over hun eigen kwaliteiten en interesses aan de hand van droomverhalen van bekende vrouwen. Een project wat vele burgerschapsdoelen behelst en de kinderen laat nadenken over een passende toekomstdroom. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Het begint met een droom’ van Babs Gons & Femme ter Haar.