Ben je de afgelopen periode enthousiast geworden van het werken met onze projecten? Of is een van je goede voornemens voor 2024 om meer thematisch aan de slag te gaan? Wij geven je projecttips voor in januari.
Ruimte
Op reis door het heelal – groep 3
Met dit afwisselende project voor groep 3, geschreven bij de boeken Reis naar de maan en Geheimen van het heelal van Mack van Gageldonk, gaan de kinderen als echte astronauten op ontdekkingstocht door de ruimte. Hun eigen verwondering staat hierbij centraal. Ze gaan zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit. Dankzij de uitdagende activiteiten en spelhoeken komt dit thema echt tot leven in jouw groep!
Juf Agnes over het project: Wauw, wat een prachtig project! De kinderen zogen als sponzen alle informatie op. Ze gingen zelf, samen met mij, op ontdekkingsreis en hebben zoveel geleerd over het heelal. Ouders kwamen vragen wat we wel niet deden in de klas, omdat hun kinderen ineens met ‘moeilijke’ begrippen en vragen thuis kwamen. Het is een veelzijdig project waarin veel informatie gegeven wordt, maar daarnaast ook wordt gewerkt aan reken- en taaldoelen. De bewegend leren activiteiten waren in mijn groep ook een succes.
Kunst
In dit creatieve project word je meegenomen in de wereld van de moderne kunst. De kinderen leren wat kunst is, ontdekken dat zij zelf kunstenaar zijn, houden een portfolio bij en vullen gezamenlijk een museum die feestelijk geopend wordt. Het project is geschreven bij het boek ‘Is dàt kunst?’ van Thijs Demeulemeester en Aart-Jan Venema. Het project start met het binnenwandelen in een leeg museum. Er zijn lege lijsten en sokkels maar er is geen kunst te bekennen. Aan de kinderen de taak om het museum te vullen met moderne kunstwerken. Naarmate het project vordert zullen ze zich dan ook steeds meer ontplooien tot echte kunstenaars. Ze leren wat kunst is, maken kennis met kunstgeschiedenis, houden een portfolio bij, schrijven teksten die tot denken aanzetten, huren kunst van een kunsthandelaar, maken een kunstwerk in stukken weer compleet en pakken een speeltoestel op het plein helemaal in net als bekende kunstenaars dat hebben gedaan. Tot slot wordt het goedgevulde museum voor moderne kunst feestelijk geopend.
Dieren
In dit project leren de kinderen alles over de wilde dieren van de savanne. Ze kruipen in de rol van een ranger en komen van alles te weten over de dieren. Ze bekijken verschillende diersoorten, hun leefgebied en ze ontdekken welke dieren er uit een ei komen. Dit project is ontwikkeld aan de hand van het boek ‘Wilde dieren van de savanne’, samengesteld door Marja Baeten en het WNF en geïllustreerd door Gertie Jaquet.
Juf Marleen over dit project: Met dit uitgebreide project kun je perfect aan de slag met werken rondom een thema. Deze keer hebben we van alles geleerd over Wilde dieren op de Savanne. Als echte rangers ontdekken de kinderen niet alleen van alles over de verschillende diersoorten, maar zijn ze ook op een uitdagende manier bezig met reken- en taalactiviteiten. Ik heb het project halverwege het schooljaar uitgevoerd en zelf vind ik dit wel een handige periode hiervoor. De leerdoelen sluiten aan bij wat er op dat moment ook methodisch wordt behandeld.
Superbeesjes bouwers – groep 4
In dit project voor groep 4 helpen de kinderen professor Indewar bij het maken van zijn presentatie over beesten die bijzondere bouwwerken maken. De kinderen komen alles te weten over deze Bouwers. Ze ontwerpen en bouwen huizen voor dieren en ontdekken wat er nodig is om veilig te kunnen wonen. Het project is geschreven bij het boek ‘Superbeesjes Bouwers’ van Reina Ollivier en Karel Claes. Veel kinderen zullen bekend zijn met de mol, de ooievaar, de kruisspin en de honingbij. Door het werken met dit project verdiepen de kinderen hun kennis over deze dieren en leren ze alles over de bijzondere bouwwerken en leefwijze van deze dieren. Daarnaast maken de kinderen kennis met minder bekende dieren als de bever, republikeinwever, de termiet, het stokstaartje en de Japanse kogelvis.
Het project start met een mail van professor Indewar waarin hij de kinderen om hulp vraagt bij het maken van zijn presentatie over dieren die bijzondere bouwwerken maken. Door een val heeft hij last van geheugenverlies en is hij veel informatie vergeten. Door de hulp van de kinderen in te roepen hoopt hij zijn presentatie af te kunnen maken. Er volgen verschillende activiteiten die vorm krijgen door de gerichte vragen van de professor. De kinderen onderzoeken onder andere de klassen in het dierenrijk, de vogeltrek naar het zuiden, lezen zich door nesten heen, rekenen in het gangenstelsel van een mol, programmeren routes terug naar huis en bouwen zelf bijzondere bouwwerken waarbij ze rekening houden met wooncriteria van de dieren.
Dino’s
Het raadsel van de reuzen – groep 4
In dit project gaan de kinderen als echte paleontologen op dino expeditie en onderzoeken ze het raadsel van de reuzen. Ze ontdekken tijdens verschillende taal-, reken-, wereldoriëntatie- en spellessen negen dinosaurussen. Deze leiden naar een code waarmee ze een kist kunnen openen. Dit project is geschreven bij het boek ‘Wow! Dino’s, Het raadsel van de reuzen’ van Mack van Gageldonk. Dit project is gebaseerd op het principe van een escaperoom, in het onderwijs ook wel Kraak de code genoemd. Door het oplossen van verschillende raadsels wordt de code van een kist gekraakt. Het grote verschil tussen dit project en een Kraak de code is de tijdsduur. Dit project neemt een aantal weken in beslag; een zogenaamde Kraak de code XL. De kinderen ontdekken tijdens verschillende taal-, reken-, wereldoriëntatie- en spellessen negen dinosaurussen. Regelmatig bevatten de lessen een bewegend leren element, zodat de kinderen actief bezig zijn. Met de namen van de negen gevonden dinosaurussen kunnen de juiste puzzelstukken worden bemachtigd. Uiteindelijk bevat de puzzel de oplossing voor het kraken van de code van een kist met daarin een paleontologendiploma.
Supermarkt
Storm en supermarktmanager Albert gaan de supermarkt in en ontdekken samen antwoorden op al Storms vragen. In dit zeer goed gevulde project voor groep 3 leren de kinderen over de weg van boerderij naar supermarkt, recyclen, diversiteit en kraken ze de streepjescode. Het project is geschreven bij het boek Super! van Sanne Ramakers en Merel de Vink met illustraties van Grootzus.
Juf Nena over dit project: Een onwijs leuk pakket waar je veel kanten mee op kunt! Ik heb erg genoten om het bijbehorende boek ‘Super!’ voor te lezen. De kinderen hadden de verhaallijnen hierin goed door. Dat maakt dat de activiteiten die erbij zijn geschreven goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Zelf ben ik erg fan van de bewegend leren activiteiten zoals de winkelwagen race om het splitsen van 10 te oefenen of het vakkenvullen om sommen te automatiseren. Het project is op verschillenden momenten in groep 3 uit te voeren, omdat er verschillende doelen worden aangehaald. Denk aan het oefenen van de eerst geleerde letters aan het begin van het jaar, maar ook de sch- klank die later in het jaar pas aan bod komt. Zelf heb ik het ook ingezet in een wisselende samenstelling (groep 2-3-4) en ik vond het voor groep 4 ook echt een meerwaarde. Het themapakket, een apart product, zou ik er zeker bij aanraden om je spel en hoeken een boost te geven! De supermarkt die wij in de klas als spelhoek hadden, kreeg op die manier meer verdieping. Een dikke, vette aanrader dus!
Brandweer
Wie denkt dat de brandweer alleen branden blust, vergist zich. Ga mee met Pip, Loes en Tes en leer alles over de taken van de brandweer, het vinden van brandkranen en hoe het blussen vroeger ging. Dit project sluit aan bij het niveau van groep 3. Het is geschreven bij het boek In vuur en vlam van Pim Lammers en Silvie Buenen. Het project begint met een brandende oproep van Pip, Loes en Tes aan de kinderen. De kinderen krijgen de kans om deel uit te maken van het brandweerkorps van deze drie brandweervrouwen. Maar dat gaat natuurlijk niet zonder slag of stoot. Tijdens de uitvoering van dit project laten de kinderen door het voltooien van diverse opdrachten zien dat ze net zo stoer en dapper zijn als Pip, Loes en Tes. Na het voltooien van elke opdracht verdienen de kinderen een badge. Als alle badges zijn behaald, worden de kinderen officieel lid van het brandweerkorps. Het project biedt lessen voor wereldoriëntatie waarbij er onder andere aandacht is voor de geschiedenis van de brandweer, EHBO bij brandwonden en het vinden van brandkranen. Naast deze lessen bevat het project ook activiteiten rondom bewegend leren, rekenen en taal waarbij Pip, Loes en Tes een centrale rol spelen. Daarnaast neemt het spel ook een belangrijke plek in binnen dit project. De kinderen zullen met veel enthousiasme spelen in de themahoek, waarin ze naast het blussen van branden, ook dieren redden, bellen met de meldkamer en brandwonden verbinden.
Juf maud over dit project: Hele passende opdrachten bij de belevingswereld van de kinderen midden groep 3. Ook het boek ‘in vuur en vlam’ past mooi bij de teksten die de kinderen zelf kunnen lezen. Kinderen zijn heel betrokken door de badges die ze kunnen verdienen.
Ziek zijn
Ziek zijn – de Gorgels – groep 3
In dit project voor groep 3 gaan de kinderen met de Gorgels op avontuur in hun strijd tegen de Rilbibberbrutelaars. De kinderen leren wat je zelf kunt doen om gezond te blijven, ontdekken hoe hun reukorgaan werkt en experimenteren met de geneeskrachtige werking van producten uit de natuur. In de spelhoeken ontwerpen ze zelf een eiland en gaan ze aan de slag in hun eigen dokterspraktijk, apotheek en laboratorium. Het project is geschreven bij het prentenboek ‘De Gorgels en de Grote Operatie’ van Jochem Myjer en Rick de Haas. Breng met dit project dit fantastische verhaal tot leven in jouw klas!
Juf Annemiek over dit project: Alleen al van de voorbereidingen werden wij enorm enthousiast, joebelabambam! Wij vinden het fijn om de thema’s te koppelen aan boeken om de leesmotivatie en nieuwsgierigheid naar boeken te vergoten en de projecten van Junioruniversiteit zijn hiervoor enorm geschikt! Tijdens het hele thema waren onze kinderen mega betrokken en soms, met wat kleine aanpassingen, hebben we alle lessen doorlopen in 4 weken. De boeken van de Gorgels zijn inmiddels een ware hit. Veel spellen konden ingezet worden tijdens het circuit waar ook heerlijk gewerkt werd aan de apotheek, de dokterspost en we maakten een mooie wachtkamer. Toen deze af was hebben ze hier heerlijk in gespeeld ook de weken na het grote Gorgelfeest. Een thema met veel taal-, lees- en rekenactiviteiten leuke lesideeën en veel ruimte voor ontdekken, onderzoeken en spel. Ik zeg aanschaffen! Of-niet-of-wel!