Projecttips: Start in januari thematisch

Ben je de afgelopen periode enthousiast geworden van het werken met onze projecten? Of is een van je goede voornemens voor 2025 om meer thematisch aan de slag te gaan? Wij geven je tien projecttips voor in januari.

Ruimte

Op reis door het heelal – groep 3

Met dit afwisselende project voor groep 3, geschreven bij de boeken Reis naar de maan en Geheimen van het heelal van Mack van Gageldonk, gaan de kinderen als echte astronauten op ontdekkingstocht door de ruimte. Hun eigen verwondering staat hierbij centraal. Ze gaan zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit. Dankzij de uitdagende activiteiten en spelhoeken komt dit thema echt tot leven in jouw groep!

Juf Agnes over het project: Wauw, wat een prachtig project! De kinderen zogen als sponzen alle informatie op. Ze gingen zelf, samen met mij, op ontdekkingsreis en hebben zoveel geleerd over het heelal. Ouders kwamen vragen wat we wel niet deden in de klas, omdat hun kinderen ineens met ‘moeilijke’ begrippen en vragen thuis kwamen. Het is een veelzijdig project waarin veel informatie gegeven wordt, maar daarnaast ook wordt gewerkt aan reken- en taaldoelen. De bewegend leren activiteiten waren in mijn groep ook een succes.

Atlas van de ruimte – groep 4

In dit project voor groep 4 ontdekken de kinderen alles over de ruimte en de planeten. Elke activiteit start met een ruimteraadsel, waarna een activiteit volgt op het gebied van wereldoriëntatie, bewegend leren, taal of rekenen. Daarnaast zijn er suggesties opgenomen voor het werken in hoeken. Het project is geschreven bij het boek ‘Atlas van de ruimte’ van André Kuipers & Govert Schilling. Bij dit project vind je ook een lied in MP3 formaat, speciaal geschreven door Jeroen Schipper. Met behulp van dit lied leren de kinderen de volgorde van de planeten.

 

 

Supermarkt

De supermarkt – groep 3

Storm en supermarktmanager Albert gaan de supermarkt in en ontdekken samen antwoorden op al Storms vragen. In dit zeer goed gevulde project voor groep 3 leren de kinderen over de weg van boerderij naar supermarkt, recyclen, diversiteit en kraken ze de streepjescode. Het project is geschreven bij het boek Super! van Sanne Ramakers en Merel de Vink met illustraties van Grootzus.

Juf Nena over dit project: Een onwijs leuk pakket waar je veel kanten mee op kunt! Ik heb erg genoten om het bijbehorende boek ‘Super!’ voor te lezen. De kinderen hadden de verhaallijnen hierin goed door. Dat maakt dat de activiteiten die erbij zijn geschreven goed aansluiten bij de belevingswereld van de kinderen. Zelf ben ik erg fan van de bewegend leren activiteiten zoals de winkelwagen race om het splitsen van 10 te oefenen of het vakkenvullen om sommen te automatiseren. Het project is op verschillenden momenten in groep 3 uit te voeren, omdat er verschillende doelen worden aangehaald. Denk aan het oefenen van de eerst geleerde letters aan het begin van het jaar, maar ook de sch- klank die later in het jaar pas aan bod komt. Zelf heb ik het ook ingezet in een wisselende samenstelling (groep 2-3-4) en ik vond het voor groep 4 ook echt een meerwaarde. Het themapakket, een apart product, zou ik er zeker bij aanraden om je spel en hoeken een boost te geven! De supermarkt die wij in de klas als spelhoek hadden, kreeg op die manier meer verdieping. Een dikke, vette aanrader dus!

Dino’s

Het raadsel van de reuzen – groep 4

In dit project gaan de kinderen als echte paleontologen op dino expeditie en onderzoeken ze het raadsel van de reuzen. Ze ontdekken tijdens verschillende taal-, reken-, wereldoriëntatie- en spellessen negen dinosaurussen. Deze leiden naar een code waarmee ze een kist kunnen openen. Dit project is geschreven bij het boek ‘Wow! Dino’s, Het raadsel van de reuzen’ van Mack van Gageldonk. Dit project is gebaseerd op het principe van een escaperoom, in het onderwijs ook wel Kraak de code genoemd. Door het oplossen van verschillende raadsels wordt de code van een kist gekraakt. Het grote verschil tussen dit project en een Kraak de code is de tijdsduur. Dit project neemt een aantal weken in beslag; een zogenaamde Kraak de code XL. De kinderen ontdekken tijdens verschillende taal-, reken-, wereldoriëntatie- en spellessen negen dinosaurussen. Regelmatig bevatten de lessen een bewegend leren element, zodat de kinderen actief bezig zijn. Met de namen van de negen gevonden dinosaurussen kunnen de juiste puzzelstukken worden bemachtigd. Uiteindelijk bevat de puzzel de oplossing voor het kraken van de code van een kist met daarin een paleontologendiploma.

Verwacht in januari!

Een project rondom dino’s voor groep 3. Geschreven bij het boek ‘Wow! Dino’s, Het raadsel van de reuzen’ van Mack van Gageldonk.

Uitvindingen

Slimme uitvindingen – groep 3 en 4

Ga mee op reis met Professor Flits in zijn tijdmachine langs beroemde uitvindingen uit de geschiedenis. Met dit afwisselende project, geschreven bij het boek ‘Slimme uitvindingen’ van Mack van Gageldonk, leren de kinderen alles wat echte uitvinders moeten weten. Hun eigen verwondering staat hierbij centraal, ze gaan zoveel mogelijk zelf op onderzoek uit door middel van uitdagende activiteiten en spelhoeken.

Juf Nena over dit project: ‘Wat een onwijs leuk project!! De kinderen konden steeds niet wachten een nieuwe brief te openen van Professor Flits. Door middel van zijn brieven wordt er steeds een nieuwe activiteit gestart. Toen ik het thema introduceerde bij de kinderen kreeg ik gemengde reacties: de een vond het helemaal geweldig, want daar lagen zijn interesses, terwijl er ook kinderen teleurgesteld waren, want hier wisten ze niets vanaf. Uiteindelijk was van iedereen de betrokkenheid groot gedurende dit project!

Er worden veel verschillende vakgebieden geraakt die steeds in een prettige opbouwen werden beschreven. Zo wordt er gestart met het denkproces van een uitvinder zoals uitgaande van de aantekeningen van Leonardo da Vinci waarbij de kinderen met geheimschrift en een opdracht spiegelen aan het werk werden gezet. Ook maken ze hier een eerste ontwerp voor hun eigen uitvinding waarbij ze op een aantal momenten deze ook hebben proberen te maken. Vervolgens kwamen de eerste voertuigen langs en verving ik de rekenles door de verhaalsommen van de activiteit ‘Voertuigsommen’. Hierbij was het maken van een boot een succesvolle activiteit. De activiteit ‘Teken wat je leest’ zette ik in als begrijpend lezen les en de rekenspeurtocht voor het oefenen van klokkijken op de analoge klok vond ik zelf erg waardevol. Hierbij had ik de halve uren ingezet voor groep 3 en de kwartieren voor groep 4 en 5. Goed in te differentiëren dus!

De activiteiten zijn veelal beschreven op drie niveaus: midden groep 3, eind groep 3 en groep 4. Mocht je dit project in groep 3 (of groep 3-4 combinatie) uit willen voeren, dan zou mijn tip zijn om dit eind groep 3 in te zetten. In het uitvinderspaspoort wat ze gedurende het project uitbouwen wordt er ook om schrijfvaardigheden gevraagd en dit komt wat beter tot zijn recht als kinderen hier ook wat vaardiger in zijn.
In een combinatie groep 4-5 zou mijn tip zijn om het aan het begin van het schooljaar te doen, want ik weet zeker dan ook groep 5 hierin betrokken kan worden.’

Kunst

Is dàt kunst? – groep 4/5

In dit creatieve project word je meegenomen in de wereld van de moderne kunst. De kinderen leren wat kunst is, ontdekken dat zij zelf kunstenaar zijn, houden een portfolio bij en vullen gezamenlijk een museum die feestelijk geopend wordt. Het project is geschreven bij het boek ‘Is dàt kunst?’ van Thijs Demeulemeester en Aart-Jan Venema. Het project start met het binnenwandelen in een leeg museum. Er zijn lege lijsten en sokkels maar er is geen kunst te bekennen. Aan de kinderen de taak om het museum te vullen met moderne kunstwerken. Naarmate het project vordert zullen ze zich dan ook steeds meer ontplooien tot echte kunstenaars. Ze leren wat kunst is, maken kennis met kunstgeschiedenis, houden een portfolio bij, schrijven teksten die tot denken aanzetten, huren kunst van een kunsthandelaar, maken een kunstwerk in stukken weer compleet en pakken een speeltoestel op het plein helemaal in net als bekende kunstenaars dat hebben gedaan. Tot slot wordt het goedgevulde museum voor moderne kunst feestelijk geopend.

Ziek zijn

Ziek zijn – de Gorgels – groep 3

In dit project voor groep 3 gaan de kinderen met de Gorgels op avontuur in hun strijd tegen de Rilbibberbrutelaars. De kinderen leren wat je zelf kunt doen om gezond te blijven, ontdekken hoe hun reukorgaan werkt en experimenteren met de geneeskrachtige werking van producten uit de natuur. In de spelhoeken ontwerpen ze zelf een eiland en gaan ze aan de slag in hun eigen dokterspraktijk, apotheek en laboratorium. Het project is geschreven bij het prentenboek ‘De Gorgels en de Grote Operatie’ van Jochem Myjer en Rick de Haas. Breng met dit project dit fantastische verhaal tot leven in jouw klas!

Juf Annemiek over dit project: Alleen al van de voorbereidingen werden wij enorm enthousiast, joebelabambam! Wij vinden het fijn om de thema’s te koppelen aan boeken om de leesmotivatie en nieuwsgierigheid naar boeken te vergoten en de projecten van Junioruniversiteit zijn hiervoor enorm geschikt! Tijdens het hele thema waren onze kinderen mega betrokken en soms, met wat kleine aanpassingen, hebben we alle lessen doorlopen in 4 weken. De boeken van de Gorgels zijn inmiddels een ware hit. Veel spellen konden ingezet worden tijdens het circuit waar ook heerlijk gewerkt werd aan de apotheek, de dokterspost en we maakten een mooie wachtkamer. Toen deze af was hebben ze hier heerlijk in gespeeld ook de weken na het grote Gorgelfeest. Een thema met veel taal-, lees- en rekenactiviteiten leuke lesideeën en veel ruimte voor ontdekken, onderzoeken en spel. Ik zeg aanschaffen! Of-niet-of-wel!

Verwacht in januari!

Een project voor groep 4 rondom ziek zijn en de Gorgels bij het allereerste deel van de Gorgels.

De poepfabriek – groep 4

Waar blijft je eten als je een hap neemt? Waarom is poep bruin? Hoe komt het dat poepen soms moeilijk gaat?

Dit project neemt kinderen mee op een stinkend leerzame ontdekkingsreis door hun lichaam. Ze leren alle onderdelen van de ‘verteringsfabriek’ kennen, wat er nodig is voor een gezonde buik en dat poep super interessant en belangrijk is. Dit gevarieerde lespakket is gebaseerd op het boek ‘Pretpark de Poepfabriek’ van Marja Baseler en Annemarie van den Brink.